רווחי בתי הזיקוק כמעט והתאפסו: בז"ן מדווחת על צניחה של 99.8% ברווח הנקי ל-42 אלף דולר

ישר בן מרדכי, מעריך כי זה לא הסוף ; "זה משפיע עלינו לטובה כשהמחירים עולים ולרעה כשהם יורדים, מדובר בהשפעה בספרים לא בהשפעה תזרימית" ; "המשך ירידת המחירים יגרום לנו הפסד של 74 מיליון דולר נוספים ברבעון הבא"

עיון בדו"חות הרבעון השלישי של בז"ן מלמד כמה ארוכה היא הדרך מהשורה העליונה לתחתונה. על פניו, לחברה היה רבעון טוב מהתחזיות המוקדמות. אך הרווח הנקי שלה צנח בכ-99.7%, לעומת הרבעון המקביל של 2007. בז"ן הודיעה על חלוקת דיבידנד של 200 מיליון שקל, שישולם ב-16 בדצמבר. המועד הקובע ב-1 בדצמבר, ויום האקס ב-2 בדצמבר.

החברה הצליחה להכות את מרווח הזיקוק האזורי (ההפרש בין מחיר הנפט הגולמי למחירי התזקיקים הסופיים(שוק על ירך. בז"ן נהנתה ממרווח של 8.1 דולר לחבית לעומת המרווח המצוטט, שעומד על 6.7 דולר באזור אגן הים התיכון. כתוצאה מכך, מגזר הזיקוק המהווה 83% מההכנסות רשם עלייה של 103% במחזור המכירות.

מגזר הזיקוק תרם כ-2.5 מיליארד דולר לשורה העליונה. מגזר הסחר, שלא היה קיים ברבעון המקביל של 2007 ובאמצעותו החברה מנהלת את פעילות השיווק, תרם 58 מיליון דולר.

מחזור המכירות של מגזר הפולימרים עלה ב-71% והסתכם ב-142 מיליון דולר. זאת בשל עלייה בכמויות שנמכרו ובמחירי המכירה, ובנוסף מאיחוד תוצאותיה של הרכש החדש, חברת DOMO ההולנדית. גם במגזר הארומטיים הציגה בז"ן עלייה של 12% במחזור המכירות בין הרבעונים המקבילים. זה הסתכם ב-164 מיליון דולר.

בנטרול מכירות בין החברות השונות המרכיבות את בז"ן, הכניסה החברה 2.6 מיליארד דולר. זאת לעומת 1.28 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד.

הרווח הגולמי המאוחד הסתכם ב-81 מיליון דולר, לעומת 62.7 מיליון דולר ברבעון המקביל. רוב רובו של השיפור נובע ממגזרי הזיקוק והסחר, כאשר מגזר הארומטיים מאכזב עם קיטון של 37.5% ברווח הגולמי, שהסתכם ב-10 מיליון דולר. זאת לעומת 16 מיליון דולר ברבעון המקביל של 2007.

למרות זאת, גם בשורת הרווח התפעולי הציגה בז"ן שיפור משמעותי לעומת הרבעון המקביל. מגזר הזיקוק הציג גידול של 58% בין הרבעונים ל-38 מיליון דולר, לעומת 24 מיליון דולר. גם מגזר הסחר תרם 4 מיליון דולר לרווח התפעולי המאוחד, מגזר הפולימרים תרם 7 מיליון דולר ומגזר הארומטיים רשם רווח תפעולי של 4 מיליון דולר, לעומת 9 מיליון דולר ברבעון המקביל. זאת בעיקר בשל עלייה בעלויות אנרגיה.

הרווח התפעולי המאוחד של החברה עמד על 53.5 מליון דולר, לעומת 39.4 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד.

בשורה התחתונה, למרות השיפור ברווחיותה של בז"ן, החברה סיימה את הרבעון ברווח נקי של 42 אלף דולר בלבד. לשם השוואה, ברבעון המקביל רשמה בז"ן רווח נקי של 18 מיליון דולר.

הפסדי מלאי בשל הנפט

עקב האכילס של בז"ן היו הוצאות המימון שלה. החברה רשמה הוצאות מימון בסך 51.5 מיליון דולר, לעומת 21 מיליון דולר ברבעון המקביל. ההוצאה הגדולה הם הפסדי המלאי שרשמה בז"ן בשל ירידת מחירי הנפט בסוף הרבעון. 69 מיליון דולר היו הפסדי החברה בשל ירידת הערך של המלאי הבלתי מוגן שברשותה. אלו התקזזו חלקית עם הכנסות מההגנות שעשתה, בסך 26 מיליון דולר.

מלבד זאת, החברה רשמה הוצאות מימון בשל עסקאות החלף (SWAP) שביצעה להצמדת רוב ההתחייבויות השקליות להצמדה למט"ח, והשפעת התחזקות הדולר. הוצאות נוספות נוצרו מפערי הריביות בין הריבית השקלית לריביות שמשלמת החברה בחו"ל.

"המדיניות של בז"ן היא לא להגן על המלאי התפעולי שלנו (מלאי הנפט הקיים במתקני החברה כל הזמן - י"ש) העומד על 600 אלף טונות", הסביר "לגלובס" מנכ"ל בז"ן, ישר בן-מרדכי. "זה משפיע עלינו לטובה כשהמחירים עולים ולרעה כשהם יורדים. חשוב לציין כי מדובר בהשפעה בספרים לא בהשפעה תזרימית. ההערכה שלנו היא כי המשך ירידת המחירים ברבעון הרביעי תגרום לנו להפסד נטו של 74 מיליון דולר נוספים ברבעון הבא", הוסיף בן-מרדכי.

בזןבזן