אושרה תוכנית המתאר שתכפיל את השטח לפיתוח עירוני באום אל פחם

התוכנית, שאושרה על ידי הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה חיפה, כוללת תוספת של 22 אלף יחידות דיור • התוכנית תכפיל את השטח לפיתוח עירוני לכ-15 אלף דונם

אום אל פחם / צילום: Shutterstock, Moataz Egbaria
אום אל פחם / צילום: Shutterstock, Moataz Egbaria

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה חיפה החליטה לאשר את תוכנית המתאר הכוללנית לעיר אום אל פחם, העיר הערבית הגדולה ביותר במחוז חיפה. התוכנית משתרעת על שטח של כ-26,380 דונם וכוללת תוספת של 22 אלף יחידות דיור שייתנו מענה לאוכלוסייה בהיקף של 140 אלף תושבים. בנוסף, התוכנית מכפילה את השטח לפיתוח העירוני לכ-15 אלף דונם, תוספת של כמיליון וחצי מ"ר עבור שטחי מסחר ותעסוקה ו-800 דונם של מבני ציבור. את התוכנית ערך צוות בראשות ד"ר מיכאל מאיר ברודניץ ואדר' אדיב נקאש.

יש לציין כי צפיפות המגורים המינימאלית הממוצעת ביישוב הנה כ-12 יח"ד. בחלק מהאזורים תותר צפיפות של כ-25 יח"ד לדונם.

לתוכנית הוגשו 126 התנגדויות. בין היתר, התנגד עו"ד תאופיק ג'אבארין, חבר מועצת אום אל פחם, בטענה שמועצת העיר אום אלפחם לא אישרה את התוכנית שהוחלט להפקידה ושהוועדה המחוזית אינה רשאית להפקיד את התוכנית; מחאגנה נשאת תאופיק קבל על כך ששטח בבעלותו נותר ביעוד קרקע חקלאי ולא שונה יעודו למגורים; האדריכל יונס חאזם, בשם מוחמד פאיז מחאמיד, ביקש להסדיר בנייה לא חוקית; עו"ד אייל מאמו, בשם מושב מי עמי, יצא נגד שצ"פ וטיילת המתוכננים בעבור אום אל פחם בשטח חקלאי בסמיכות לגבול מושב מי עמי. 

סמיר מחאמיד, ראש העיר אום אל פחם, אומר כי הוועדה המחוזית, שאישרה את התוכנית, באה לברך ויצאה מקללת: "הגשנו התנגדויות רבות, בעיקר בעניין אזור התעשייה. על פניו ניראה לי שרוב ההתנגדויות שלנו נדחו. יש לנו זכות ערר בתוך 30 יום, ואנחנו ננצל אותה עד תום".

יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה חיפה, איתמר בן דוד, ציין כי "התוכנית מבטאת את רצונות הנהגתה ותושביה כעיר מתקדמת ואיכותית. הגדלנו את היצע שטחי המגורים ושימרנו את מעמד השטחים הפתוחים הסובבים אותה לטובת הדור הנוכחי ולטובת הדורות הבאים. יחד עם ראש העיר אמשיך לקדם ולהוביל את מאמצי התכנון בעיר".