רשת 13 | בלעדי

רשת מנהלת מו"מ למכור מניות לקבוצת הטלוויזיה האמריקאית דיסקברי

אם העסקה תצא לפועל, יישארו בערוץ כבעלי מניות בעל השליטה הנוכחי לן בלווטניק ויו"ר רשת נדב טופולסקי • בעלי המניות האחרים - אודי אנג'ל, משפחת שטראוס וחברת אנדמול - יצאו מהערוץ לחלוטין או ימשיכו להחזיק בו אחוזים מועטים בלבד

קבוצת הטלוויזיה האמריקאית דיסקברי נמצאת במשא-ומתן לרכישת שליש ממניות רשת 13 - כך נודע לגלובס. אם העסקה תצא לפועל, יישארו בערוץ כבעלי מניות בעל השליטה הנוכחי לן בלווטניק ויו"ר רשת נדב טופולסקי. בעלי המניות האחרים - אודי אנג'ל, משפחת שטראוס וחברת אנדמול - יצאו מהערוץ לחלוטין או ימשיכו להחזיק בו אחוזים מועטים בלבד.

דיסקברי, שנסחרת בנאסד"ק, מחזיקה בבעלות של מספר רב של ערוצי טלוויזיה, ביניהם דיסקברי, אנימל פלנט, TLC (ערוץ למידה), ערוץ הטיולים, ערוץ ה-nsg ,BBC אמריקה, הערוץ הצבאי, ערוץ הבריאות ועוד.

מדובר בחברה הנחשבת לרווחית מאוד, המגיעה למיליוני בתי-אב בעולם עם התמחות בייצור תוכן בתחומי התרבות, הלייף סטייל והמדע. בתחילת החודש השיקה דיסקברי בארה"ב ובמספר מדינות באירופה את שירות הסטרימינג שלה, דיסקברי פלוס, שאמור להתמודד מול שחקנים כמו נטפליקס, אפל ודיסני.

דיסקברי עורכת בשבועות האחרונים מספר בדיקות הנוגעות להשקעה ברשת 13, מתוך כוונה להשלים את העסקה עד סוף הרבעון הראשון של השנה. נציין כי אין זאת הפעם הראשונה שדיסקברי בוחנת אפשרות לרכוש מניות ברשת: לפני מספר שנים, עוד לפני שאנדמול רכשה בערוץ מניות, ערכה דיסקברי בדיקת נאותות ראשונית ובסופה החליטה שלא להשקיע.

נזכיר כי הקונסטלציה בשוק הייתה אז שונה - כמו גם בעלי המניות בערוץ. עוד נזכיר כי אין זאת גם הפעם הראשונה מאז מיזוג קשת וערוץ עשר שבעלי השליטה ברשת מנהלים משא-ומתן עם גורמים עם מתחום המדיה בעולם, במטרה להכניס שותף נוסף לערוץ.

אנג'ל ושטראוס לא מוכנים להזרים כסף לערוץ

כפי שנחשף בגלובס, לפני מספר חודשים התנהל משא-ומתן עם קבוצת התקשורת היוונית אנטנה גרופ, אך בתום בדיקת נאותות שהתנהלה בפירמת רואי החשבון סומך-חייקין, הוחלט באנטנה שלא לבצע את העסקה.

החיפוש אחרי משקיע החל בתקופה שבה רשת הפסידה מיליוני שקלים ונפגעה קשה בטבלאות הרייטינג. בשנה האחרונה בוצעו ברשת מספר צעדים ניהוליים שעצרו את ההפסדים - מצד אחד צעדי התייעלות דרמטיים בכוח-האדם שכללו פיטורי עובדים בחברת החדשות וברשת עצמה, ובמקביל הורדה של עלויות התוכן.

כך למשל, הפרקים של תוכניות יקרות כמו "הישרדות" ו"האח הגדול" נחתכו לשניים ושובצו לאורך רוב השבוע במהלך הפריים-טיים. כתוצאה מכך גם העלות של התוכן ירדה (כי בכל תוכן שצולם השתמשו על פני יותר זמן), וגם שעות הפריים התמלאו בתוכן אטרקטיבי.

עם זאת, למרות הדימום הכספי, כדי להתקדם הלאה ולהפוך לערוץ עם מגוון רחב של תוכן וזרועות הפצה גם בדיגיטל - נדרשות עדיין השקעות של עשרות מיליוני שקלים, השקעות שרוב בעלי המניות של רשת לא מוכנים להשקיע.

השותפות ברשת מתחלקת כיום בין המליארדר ואיש העסקים לן בלווטניק, המחזיק 52% ממניות הערוץ; דב טופולסקי, המחזיק ב-13%; ואודי אנג'ל, מיכאל שטראוס וחברת אנדמול (בעלי המניות של רשת טרום המיזוג), המחזיקים ביחד 30% מהמניות.

בעת מיזוג רשת עם ערוץ עשר הזרימו כל השותפים ביחד עם בלווטניק 120 מיליון שקל, אולם הבהירו כי אין בכוונתם להזרים כסף נוסף, וכי כל הזרמה עתידית תיעשה כנגד דילול המניות שלהם.

בהמשך הזרים בלווטניק עוד למעלה מ-100 מיליון שקל, אך האפשרות לדלל את השותפים לא הייתה אפשרית בפועל. בלווטניק איננו אזרח ישראלי, ולכן הוא מוגבל בכמות המניות שבאפשרותו להחזיק בגוף תקשורת. כך שאם אכן ייכנס שותף חדש, יהיה זה על חלקם של בעלי המניות שלא ניתן לדלל.

האינטרס של רשת 13 בהכנסת משקיע - בוודאי בסדר גודל של דיסקברי - הוא ברור: שותף אסטרטגי שיכול לחלוק בנטל הכספי להוסיף זרועות הפצה ולהכניס ידע. פחות מובנת מאליה הכוונה של חברה בסדר גודל של דיסקברי לבחון השקעה בערוץ שנלחם על חייו בשוק קטן יחסית

ייתכן כי בדיסקברי מתייחסים לרשת כפוטנציאל לחממת תוכן או כספק להפצת שירות הסטרימינג אם וכאשר יגיע לארץ.

ברשת מסרבים להתייחס לידיעה אך מבהירים כי בלווטניק יישאר בעל מניות בערוץ.