בני שטיינמץ | פרשנות

בני שטיינמץ נשלח למאסר. אבל זה לא אומר שנראה אותו מחר מאחורי סורג ובריח

בני שטיינמץ לא ירים ידיים כל-כך מהר. למרות שאיש העסקים הישראלי הורשע ע"י שני בתי משפט באירופה, הוא ימשיך לנהל קרבות משפטיים עיקשים ברומניה, בשווייץ וגם בחקירות המתנהלות נגדו בישראל

בני שטיינמץ / צילום: אביב חופי
בני שטיינמץ / צילום: אביב חופי

החלטת בית המשפט בז'נבה, שווייץ, לגזור על איש העסקים הישראלי בני שטיינמץ עונש של 5 שנות מאסר בגין העברת שוחד לנשיא גינאה לנסנה קונטה ולאשתו ממדי טורה, בתמורה לקבלת זכויות כרייה של עפרות ברזל, היא המכה המשפטית הקשה ביותר שספג שטיינמץ עד היום.

אבל זה לא אומר ששטיינמץ מרים ידיים. זה גם לא אומר שנראה את שטיינמץ מאחורי סורג ובריח כל-כך מהר. המיליארדר הישראלי המורשע בשחיתות ימשיך לנהל קרבות משפטיים עיקשים ברומניה, בשווייץ וגם בארץ, בסיוע מיטב עורכי הדין בארץ ובחו"ל.

שטיינמץ, שנמצא היום בשווייץ, גם מקווה שיתאפשר לו לעזוב את המדינה ולחזור לארץ. הדבר שהוא חושש ממנו יותר מכל הוא שיוצא נגדו צו מעצר בינלאומי.

גזר הדין שניתן נגד שטיינמץ בשווייץ מצטרף לגזר דין שניתן נגדו בבית המשפט העליון ברומניה בחודש דצמבר 2020, שגם במסגרתו הוחלט לשלוח אותו ל-5 שנות מאסר. שם, בגין הרשעתו בפרשה של הונאת קרקעות.

מיד אחרי מתן גזר הדין ברומניה, שטיינמץ הודיע כי יפנה לבית המשפט העליון במדינה, בטענה כי יש לפסול את ההליך המשפטי כולו, לאור פגמים שנפלו בו. בין היתר, לטענתו, הרכב בית המשפט שונה לא פחות מ-17 פעמים באופן המעורר ספק באשר לעצמאות פעולתו.

באותו האופן שטיינמץ מתכוון לפעול גם בשווייץ. הוא צפוי לערער על ההרשעה היום לערכאה גבוהה יותר בקנטון ז'נבה, ולאחר מכן, במידת הצורך, אף לבית המשפט העליון במדינה.

יצוין כי ב-2019 הסכים השלטון הנוכחי בגינאה, בראשות הנשיא אלפה קונדה, לוותר על ההאשמות נגדו במדינה, בתמורה לוויתור של שטיינמץ על זכויות הכרייה הנותרות בסימנדו או לטענות להם, לפי הדיווחים.

שטיינמץ מסר בתגובה לגזר הדין בשווייץ: "ההחלטה אינה משקפת את הדברים שנחשפו במהלך ששת ימי הדיונים: אין ולא היה הסכם או מעשה של שחיתות. במקרה זה ישנם רק עדים ששיקרו ושוחדו, עדים ששילמו להם בגין שקר, שלא הגיבו לזימונם לבית המשפט, ולא ניתן היה לחקור אותם בחקירה צולבת".

כפי שנחשף בגלובס, לצורך המשך המאבק המשפטי, שטיינמץ גם שכר את שירותיו של עורך דין צרפתי, מומחה לזכויות אדם, לצורך פנייה לבית הדין האירופי לזכויות אדם. בתוך כך נודע לגלובס כי שטיינמץ שכר לאחרונה גם את שירותיו של עו"ד איתן מעוז, מומחה למשפט פלילי בינלאומי.

באשר לחקירה נגד שטיינמץ בארץ - זו מתנהלת מאז שנת 2016 בנוגע לשתי הפרשות המדוברות - פרשת השוחד בגינאה וחשד לביצוע עסקה פיקטיבית ברומניה ב-2009. החקירה בישראל מתנהלת כחלק מהמאבק בתופעה של מתן שוחד לעובדי ציבור זרים לקידום אינטרסים עסקיים.

אולם הרשויות בארץ משתהות מלקבל החלטה בעניינו של שטיינמץ, אף על-פי שמדובר בעבירות מלפני 11 שנים, ותיק המשטרה פתוח מזה ארבע שנים. זה קורה בין היתר בשל המשפטים שנערכים נגד שטיינמץ בחו"ל, שעוסקים באותם אירועים שבגינם הוא נחקר בארץ. בין עורכי דינו של שטיינמץ לפרקליטות מתקיימים מגעים למעלה משנה, בניסיון להגיע להסדר שבמסגרתו ייסגרו התיק הפלילי והתיק האזרחי בעניינו.

 *** חזקת החפות: בישראל טרם הסתיימה החקירה בעניינו של בני שטיינמץ. הוא מכחיש את המיוחס לו, ועומדת לו חזקת החפות בנוגע להליכים אלה.