משרד התקשורת יודיע בקרוב כיצד יפעל שוק האינטרנט בישראל

המשרד השתכנע כי הספקיות הקטנות באינטרנט חייבות תמיכה, ולכן ידרוש שינויים בשוק הסיטונאי ויחייב את בזק להמשיך ולמכור חבילות עם ספקי אינטרנט • בתמורה ככל הנראה תקוצר תקופת ההתארגנות בשוק ל-9 חודשים, ורק לאחר מכן בזק והוט יוכלו להתחיל לספק אינטרנט ישירות

מנכ”לית משרד התקשורת, לירן אבישר בן חורין / צילום: רפי קוץ, גלובס
מנכ”לית משרד התקשורת, לירן אבישר בן חורין / צילום: רפי קוץ, גלובס

משרד התקשורת קרוב לפרסום השימוע המשני בנושא ביטול הפיצול באינטרנט בין ספק לתשתית. על-פי הערכות, המשרד מתכנן שינויים במדיניות, וזאת לאחר שבשימוע שפרסם התברר כי המציאות יותר מורכבת ממה שחשב, לאחר ששמע את ספקיות האינטרנט (בעיקר הקטנות) שהביעו חשש כבד מכך שבזק והוט יקבלו רישיון אינטרנט, אך במקביל הבעיות בשוק הסיטונאי יישארו על כנן.

השאלה המרכזית שעמדה בפני המשרד היא כיצד להבטיח שמתן רישיון ISP לבזק והוט יאפשר לספקיות הקטנות להמשיך ולפעול בשוק הסיטונאי, כלומר כיצד הן ישרדו בשוק שבו בזק והוט מספקות חבילת אינטרנט מלאה הכוללת תשתית וספק.

בשימוע הראשון המשרד התמודד עם הבעיה בכך שתכנן לאסור על בזק והוט למכור חבילות אינטרנט במשך שנה שלמה, כך שרק ספקיות האינטרנט יוכלו למכור חבילות. הרישיון לאספקת אינטרנט אמור היה להינתן לבזק ולהוט אחרי שנה של התארגנות של כל השוק.

למשרד היו כוונות טובות, ואולם מה ששמע בשימוע היה בדיוק ההפך. הספקיות הקטנות טענו כי בעצם האיסור על בזק למכור אותן במסגרת של חבילה הכוללת ספק ותשתית, יוביל לקריסתן, כיוון שבהיעדר מכירה על-ידי בזק, הן לא יוכלו לבד למכור אינטרנט בהיקף שיאפשר להן לשרוד.

על-פי הערכות, במשרד שוכנעו כי הספקיות הקטנות תלויות לחלוטין במכירה של חבילה משולבת בבזק, מה שקרוי "בנדל הפוך", וכי בכל מקרה אין בכוחן מספיק משאבים כדי לפנות ללקוחות באותה שנת התארגנות ולהעביר אותם אליהם במסגרת של חבילה מאוחדת שהספקיות ימכרו במסגרת השוק הסיטונאי.

בשורה התחתונה המשרד ככל הנראה גילה כי במדיניות שהוא תכנן ישנן בעיות קשות מאוד שהוא לא צפה.

בנוסף התעוררו טענות מצד בזק והוט כי שנה של התארגנות שבמהלכה אוסרים עליהן למכור חבילות אלא רק תשתית בלבד, כאשר את הקישוריות לאינטרנט הלקוחות יצטרכו לרכוש בנפרד מהספקיות, תוביל לכאוס אדיר בשוק שיגרום נזק כבד לצרכנים.

בחודשים האחרונים מאז פורסם השימוע, במשרד התקשורת הבינו  כי בחלק מהנושאים הלכו רחוק מדי, ולכן אחרי ששמעו את הספקיות הקטנות, הוחלט לערוך שינויים במדיניות.

ככל הידוע, המשרד לא נסוג בו מהכוונה למנוע מהוט ומבזק להיכנס לשוק האינטרנט מיידית ולתת לשוק להתארגן, אך בסביבות המשרד כבר נשמעים קולות האומרים שבמקום שנה ההתארגנות תהיה לתקופה של 9 חודשים. במקביל, המשרד הבין שעליו להותיר את "הבנדל ההפוך", כך שהספקיות יוכלו להמשיך ולמכור דרך בזק ובמקביל להתארגן לקראת מעבר לפעולה במסגרת שוק סיטונאי.

עוד נודע  כי במשרד התקבלו בהבנה הטענות כי הספקיות הקטנות מתקשות לפעול במסגרת השוק הסיטונאי, וכי יש לערוך שינויים שיבטיחו כי בזק והוט יספקו שירותים דומים לאותם לקוחות כפי שהם מספקים ללקוחות שלהם. המשרד רוצה לוודא שהעבודה במסגרת השוק הסיטונאי תהיה כזו שממשקי העבודה מול בזק והוט ישופרו, כתנאי לכך שבזק והוט יוכלו לקבל רישיון לספק אינטרנט בעצמן. במשרד לא חוזרים בהם מהכוונה לבטל את הפיצול הנוהג היום בשוק בישראל בין ספק ותשתית.

הבעיה הגדולה בעקבות המהלך היא שהוא פוגע קשות בהיערכות של בזק לפרויקט הסיבים. בזק ניסתה להחריג את הסיבים שלה כך שלפחות על גבי הסיבים היא תוכל לספק אינטרנט מלא ואחוד, ואילו על רשת הנחושת ימשיך המודל המפוצל, אבל ככל הידוע המשרד לא מתלהב מכך ורוצה לוודא שהשוק הסיטונאי על גבי הסיבים עובד היטב עוד לפני שבזק מספקת ישירות אינטרנט.

כאמור, מבחינת בזק מדובר בבעיה קשה, כיוון שהתכנון של הרשת שלה נדרש לשינוי, כיוון שאין מודל של פיצול באינטרנט בכל העולם ובוודאי שלא על גבי סיבים. מדובר בעיוות שמכניס את בזק לבעיה, היות שההשקה הרשמית של פעילות הסיבים הותנתה בכך שהיא תוכל לספק אינטרנט ישירות ללקוחות.