אינטל מסכמת שנה והמנכ"ל החדש מאותת: העברת הייצור מחוץ לחברה קרובה מתמיד

מנכ"ל אינטל הבהיר את מה שהסתמן כבר בדוחות הקודמים - החברה תיאלץ להוציא למיקור חוץ חלק מהייצור • המהלך לא צפוי להשפיע על פעילות החברה בישראל, לפחות בינתיים • בנוסף, שיא בהכנסות למובילאיי - ואינטל מדגישה שהיא אחד ממנועי הצמיחה העיקריים שלה

מפעל אינטל בקריית גת / צילום: אינטל
מפעל אינטל בקריית גת / צילום: אינטל

עננת העיכובים במעבר לייצור בארכיטקטורת שבבים בעובי 7 ננומטר מוסיפה להעיב על ביצועיי מנית אינטל. למרות שהחברה הציגה נתוני מכירות חסרי תקדים, סיימה מניית אינטל את יום המסחר הראשון שלאחר פרסום הדוחות הכספיים לרבעון הרביעי של 2020 בירידה של קרוב ל-10%, ומחקה את הזינוק שרשמה ביום המסחר טרם פרסום הדוחות.

שיחת האנליסטים שליוותה את פרסום הדוחות האחרונים ל-2020 הייתה האחרונה שהועברה על ידי המנכ"ל היוצא, בוב סוואן, שיפנה את מקומות ב-15 בפברואר. את כסאו של סוואן יתפוס מי שהיום משמש מנכ"ל VMWare, פט גלסינגר, אשר הידיעה על שובו לאינטל ומינויו הצפוי הקפיצה את מניית החברה לאחר דשדוש שנמשך מאז פרסום הדוחות לרבעון השני בקיץ האחרון. אז צנחה מניית החברה בכ-16% בעקבות אמירה של סוואן לפיה בנסיבות מסוימות החברה תוצאי למיקור חוץ חלק מפעילות הייצור שלה.

את הניסוח המפותל של סוואן אז - על נסיבות מסוימות שבהן תישקל הוצאת חלק מפעילות הייצור - החליפה אמירה מפורשת הרבה יותר, הפעם מפי המנכ"ל הנכנס גלסינגר, שדיבר לצד סוואן בשיחת האנליסטים.

 
  

הקשיים ב-7 ננומטר לא מותירים ברירה

גלסינגר פתח את דבריו בניסוח אופטימי על כל שהוא בטוח בכך ש"רוב המוצרים של החברה ב-2023 ייוצרו פנימית". גלסינגר התמקד בדבריו ספציפית בסוגיית הייצור המתקדם, והדגיש כי הוא "מבקש לספק באופן ספציפי את נקודת המבט שלו על התקדמות (הייצור בטכנולוגיית) 7 ננומטר". גלסינגר סיפר כי "הייתה לי ההזדמנות לבחון בשבוע שעבר באופן אישי את ההתקדמות בטכנולוגיית 7 ננומטר", לדבריו, בהתבסס על ראיונות ראשוניים, אני מרוצה מההתקדמות שנעשתה על הבריאות והתאוששות של תוכנית ה-7 ננומטר".

לא רק שגלסינגר בחר לומר "רוב המוצרים", אלא שאמירה זו לוותה באמירה נוספת, מפורשת הרבה יותר מפי בכיר אינטל, על מעבר חלקי למיקור חוץ. לדברי גלסינגר בשיחת האנליסטים, "סביר שנרחיב את השימוש במפעלים חיצוניים עבור טכנולוגיות ומוצרים מסוימים".

עם זאת, על פי כל ההערכות, הן של אנליסטים והן של גורמים בכירים בתעשייה, מאחורי אמירה זו לא מסתתרת לפי שעה כוונה של אינטל להיפרד מפעילות הייצור שלה, כפי שנרמז לה במכתב גלוי ששלח לדירקטוריון החברה מנכ"ל קרן הגידור Third Point. הגורמים מעריכים כי לאינטל אין ברירה אלא לעשות הכול כדי להתגבר אתגרי הייצור, משום שאין לה ברירה אחרת.

התפיסה הרווחת היא שבשל שיקולי יעילות ויציבות שרשרת אספקה, ובשל שיקולי הביטחון הלאומי האמריקאי, אינטל לא תוכל לוותר על יכולות אלה. מנגד, לנוכח העיכובים ההולכים ונמשכים, היא מבינה שהיא תיאלץ לנשוך את הלשון ולהסתייע במפעלי TSMC הטיוואנית, שבה מייצרות את שבביהן כל מתחרותיה, למעט סמסונג. בעוד שאינטל התעכבה עם ייצור ב־10 ננומטר ומתעכבת עם הייצור ב-7 ננומטר, כיום הן TSMC והן סמסונג כבר מייצרות ב-5 ננומטר.

ככל שהולך ומתארך העיכוב המעבר לייצור בדור הבא, מי שנהנות מהשיפורים ביכולות הייצור של TSMC הן המתחרות AMD ואנבידיה, פעם חברות תכנון שבבים קטנות ונישתיות, והיום איום קיומי בפוטנציה. לצידן, יכולות ליהנות מהם מתחרות עתידיות לאינטל, הפעם מכיוון אחר ענקיות כמו גוגל, פייסבוק, שחותרות לעצמאות בתחום תכנון השבבים לבינה מלאכותית (AI), לשימוש פנימי שלהן. אפל, שנפרדה לאחרונה מאינטל כדי לייצר בעצמה שבבים מבוססי ARM, ואפילו אמזון, שעלולה גם היא להפוך בעתיד למתחרה לאינטל באמצעות שבבים פרי פיתוח עצמאי שתציע בענן שלה, AWS.

גלסינגר ביקש שלא להרחיב בנושא והבטיח כי פרטים נוספים, כמו גם פרטים על מפת הדרכים ל-2023, יסופקו "לאחר שאעריך במלואם את הניתוחים שנעשו ואת המשך הדרך". עוד אמר כי פרסום התחזית השנתית ימתין לכניסתו המלאה לתפקיד, אך הבטיח כי הדבר לא ייעשה לפני עונת הדוחות הכספיים הבאה - באפריל.

פטריק (פט) פול גלסינגר / צילום: Reuters
 פטריק (פט) פול גלסינגר / צילום: Reuters

השערוריה שהתלוותה לפרסום הדוחות

האפשרות שאינטל תוציא חלק מפעילות הייצור למיקור חוץ לא אמורה להדאיג לפי שעה את ישראל. אינטל משקיעה הון עצום במחקר ופיתוח, ובשנה שחלפה היא השקיעה בכך 13.5 מיליארד דולר. קיים סיכוי סביר שהיא תצליח להתגבר בסופו של דבר על המכשולים, ולהדביק את הפער ביכולות הייצור. גם אם פרוש הדבר שהיא תיאלץ להשתנות ולהתאים את עצמה ולנקוט בפעולות קיצוניות כפי שנקטה המתחרה TSMC - כמו למשל עבודה במשמרות.

בנוסף, הפרמטר של תהליך הייצור, בין אם זה 10 או 7 או 5 ננומטר, הוא רק פרמטר אחד שקובע את איכות השבב. אינטל מפתחת טכנולוגיות נוספות שיוכלו אולי לפצות באופן חלקי על העיכובים בהתקדמות בתהליך הייצור. שלישית, המפעלים המתקדמים בישראל יוכלו לשמש לייצור שבבים מתקדמים עוד שנים רבות, גם אם בפלח השבבים בעלי הביצועים הגבוהים ביותר היא תשתמש באופן זמני במפעלי ייצור חיצוניים.

לפרסום הדוחות התלוותה מיני שערורייה כשמצגת גרפית שכללה פרטים מהדוחות דלפה לפני השעה שתוכננה לפרסום הדוחות, עם סגירת יום המסחר ביום חמישי אחר הצהריים (שעון ארה"ב). בעקבות הדליפה, הקדימה אינטל לפרסם את הדוחות, תוך שהיא מכחישה כי הגורם לדליפה הוא פריצה למערכות החברה.

בדוחות עצמם, הפגינה אינטל ביצועים משופרים ועברה הן את התחזיות של עצמה והן את תחזיות האנליסטים. בעיקר נהנתה אינטל מהמעבר לעבודה מרחוק, שהעלה את הביקוש העולמי למחשבים אישיים. ברבעון האחרון של 2020 נמכרו שליש יותר מחשבים בעלי מעבד אינטל בהשוואה לרבעון המקביל ב-2019. עם זאת, העלייה בצריכת הדאטה העולמית בשל מגפת הקורונה לא קיבלה עדיין ביטוי במכירות של אינטל למרכזי נתונים שירדו ב-16% לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה.

המנכ"ל היוצא סוואן סיכם את השנה ודיווח על שיא הכנסות של כל הזמנים בשני הסגמנטים המרכזיים של החברה - מחשבים אישיים (קליינט), ודאטה סנטרים, כמו גם בזיכרונות ובהכנסות "מובילאיי" שנרכשה על ידה ב-2017 תמורת 15 מיליארד דולר.
ברבעון האחרון, עמדו ההכנסות החברה על 20 מיליארד דולר, 2.6 מיליארד יותר מתחזית החברה אך ירידה של 1% ביחס לרבעון המקביל. הרווח הרבעוני הסתכם ב-5.9 מיליארד דולר, ירידה של 15% לעומת הרבעון המקביל. הכנסות מובילאיי ברבעון זינקו ב-39% לעומת הרבעון המקביל והגיעו ל-967 מיליון דולר, שהשיאו רווח תפעולי של כ-100 מיליון דולר.

סך הכל הכניסה אינטל ב-2020 סכום של 77.9 מיליארד דולר, עלייה של 8% לעומת השנה שקדמה לה. הרווח השנתי הסתכם ב-20.9 מיליארד דולר, ירידה של 1% בהשוואה ל-2019.

המספרים של אינטל

77.9 מיליארד דולר
הכנסות ב-2020

8%
העלייה בהכנסות ביחס ל-2019

20.9 מיליארד דולר
רווח ב-2020

1%
הירידה ברווח לעומת 2019