הסדר החוב בפטרוכימיים צלח את אישור ביהמ"ש: "חלופת הפירוק מגלמת הפסד של כ-150 מיליון שקל"

לאחר הסרת ההתנגדויות להסדר, המגלם "תספורת" של מיליארד שקל למחזיקי האג"ח, ממתינים בפטרוכימיים לאישור ראש הממשלה להפיכתה לבעלת השליטה היחידה בבזן ולהשלמת גיוס של 485 מיליון שקל בהנפקת אג"ח חדשות

בית הזיקוק של בזן בחיפה / צילום: שלומי יוסף
בית הזיקוק של בזן בחיפה / צילום: שלומי יוסף

הסדר החוב הגדול של חברת מפעלים פטרוכימיים , הכולל "תספורת" של מיליארד שקל למחזיקי האג"ח, צלח משוכה משמעותית נוספת, לאחר שזכה לאישור בית המשפט המחוזי בתל אביב. בתום דיון זכה ההסדר לאישורו של סגן הנשיא, השופט חגי ברנר, בתום שמיעת ההתנגדויות להסדר ודחייתן.

לאחר קבלת אישור בית המשפט, מותנית השלמת ההסדר בקיומם של עוד שני תנאים מהותיים. הראשון הוא אישור ראש הממשלה להפיכתה של פטרוכימיים לבעלת שליטה יחידה בחברת בזן  (בתי זיקוק לנפט), ואילו התנאי השני הוא השלמת גיוס של 485 מיליון שקל הנפקת סדרת אג"ח ט' החדשה.

תספורת של כמיליארד שקל: הסדר החוב שמבשלים בעלי הפטרוכימיים לצורך השתלטות על בזן 

פטרוכימיים היא חברת החזקות, המחזיקה כיום ב-15.45% ממניות בזן בשווי של כ-670 מיליון שקל ומחזיקה היתר שליטה בבזן (יחד עם החברה לישראל). החברה נמצאת בשליטת דיוויד פדרמן, אלכס פסל ויעקב גוטנשטיין, אולם מוגדרת בחדלת פירעון, מאחר שהיקף חובותיה למחזיקי האג"ח שלה (סדרות 1, ב', ג' ו-ח') מסתכמים בכ-1.67 מיליארד שקל.

מצב זה אינו חדש ונמשך כבר קרוב לעשור, אולם באחרונה נפתחה בפני פטרוכימיים האפשרות לשנות את פניה, בעקבות החלטת החברה לישראל  למכור את החזקותיה (16.7%) במניות השליטה בבזן. באפריל השנה חתמה החברה לישראל על הסכם למכירת מניות בזן אלה לידי קבוצת הנדל"ן חג'ג' תמורת כ-550 מיליון שקל, ובעקבות החתימה נפתחה בידי פטרוכימיים האפשרות לנצל זכות סירוב ראשונה המוקנית לה בהסכם השליטה בבזן ולרכוש את המניות בהנחה משמעותית על מחיר השוק.

באמצע חודש יוני הודיעה פטרוכימיים לחברה לישראל על מימוש זכות הסירוב. כחלק מההסכם ביניהן, קיבלה פטרוכימיים שלושה חודשים להשלמת המהלך, אשר מחייב גיוס כספים לתשלום עבור המניות וכן את קבלת אישור המדינה להפיכתה לבעלת שליטה יחידה בבזן.

בתום מגעים קדחתניים שניהלה הנהלת פטרוכימיים בראשות המנכ"ל רפי ערד, עם משרד האוצר, נאמני האג"ח ובעלי השליטה בה, סיכמו הצדדים על מתווה להסדר חוב שיוציא את החברה לדרך חדשה. המתווה כולל הזרמת הון של כ-100 מיליון שקל מצד בעלי השליטה הקיימים וקבוצת משקיעים בראשות יונה פוגל ומייקל בוברוב, תמורת החזקה ב-36% ממניות פטרוכימיים (45% בדילול מלא).

בתמורה, סוכם כי מחזיקי אג"ח ח' יוותרו על חוב של כ-1.1 מיליארד שקל (להלן התספורת) כנגד הקצאה של 64% ממניות פטרוכימיים (55% בדילול מלא). 

שתי ההתנגדויות נדחו

בשבוע שעבר הוגש ההסדר - שזכה לאישור אסיפות מחזיקי האג"ח - לאישור בית המשפט, ולקראת הדיון באישורו הוגשו שתי התנגדויות. התנגדות אחת הגיש איגוד ערים אזור מפרץ חיפה, שטען נגד העברת השליטה המלאה בבזן לחברת פטרוכימיים, לאור החשש כי מהלך כזה עלול לסכל את החלטת הממשלה לפינוי מתקני בזן ממפרץ חיפה עד 2030. את ההתנגדות השנייה הגיש בעל המניות רוני הלמן, מייסד ובעל השליטה לשעבר של בית ההשקעות הלמן אלדובי.

בתום הדיון דחה השופט את ההתנגדויות ואישר כאמור את ההסדר, וזאת לאחר שנציגי פטרוכימיים ונציגי מחזיקי האג"ח, טענו כי עיכוב במתן האישור יוביל לסיכול ההסדר ולהפסד כספי ענק של מאות מיליוני שקלים לנושים ולחברה. רו"ח איציק עידן, היועץ הכלכל להסדר, הדגיש כי אם ההסדר לא יושלם עד ל-15 בספטמבר, תיכנס לתוקף חלופת הפירוק של פטרוכימיים, אשר מגלמת באופן מיידי הפסד של כ-150 מיליון שקל לנושים.

בהחלטתו קבע השופט כי הליך הסדר החוב של חברת פטרוכימיים איננו האכסניה הנאותה לבירור הטענות העיקריות של איגוד הערים מפרץ חיפה, וכי נושיה של פטרוכימיים אינם אמורים לשאת בנזקים העצומים שיגרמו במקרה של אי-אישור ההסדר.

בדבריו קבע השופט ברנר כי אין זה מתקבל על הדעת להתנות ולפתור את בעיית המפעלים המזהמים דווקא על גבם של נושי חברת פטרוכימיים. "הדבר אף משול לניסיון להעביר פיל בחוד של מחט", ציין השופט.

בעקבות ההחלטה תצא לדרך הנפקת אג"ח ט' של פטרוכימיים, כאשר המכרז המוסדי יתקיים ביום חמישי השבוע, ואילו המכרז הציבורי ביום ראשון שלאחריו. במקביל, תפעל החברה לקבלת אישור ראש הממשלה לשליטה בבזן, כפי שקובע החוק.

מאיגוד ערים להגנת הסביבה אזור מפרץ חיפה נמסר כי "אנו מצטערים על החלטת בית המשפט, נמשיך להיאבק בכל הכלים החוקיים העומדים לרשותנו. אנו מאמינים כי ראש הממשלה יאיר לפיד יעמוד בהתחייבותו למנוע את המשך פעילותה של התעשייה הפטרוכימית במפרץ חיפה.

"בנוסף, אנו מבקשים מממשלת ישראל להכניס תנאי בהיתר המכירה, תנאי שידבר על הפסקת הפעילות הפטרוכימית בהתאם ללוח הזמנים, תוך עצירת התקלות החוזרות והנשנות עד לסיום פעולת המפעלים באזור. צר לנו שהדיון היום נסב סביב נושאים כלכליים ומחיקת החוב, בעוד בריאותו של הציבור במפרץ חיפה לא הייתה שיקול בדיון".