שכר חברי הכנסת יעלה ב-5.1% ל-47,583 שקל בחודש

ועדות הכנסת והכספים החליטו: שכר הח"כים יעלה ב-5.1% - מ-45,274 שקלים בחודש כיום ל-47,583 שקלים בחודש • בהתאם, גם השכר של הנשיא, ראש הממשלה, שרים, סגני שרים, נשיאת בית המשפט העליון, שופטים, יו"ר הכנסת ויו"ר האופוזיציה יעלה ב-5.1% • יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני: "אי אפשר להתעלם ממה שקורה בציבור"

הדיון בוועדת הכספים בנושא שכר הח''כים, מוקדם יותר היום / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
הדיון בוועדת הכספים בנושא שכר הח''כים, מוקדם יותר היום / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ועדת הכנסת יחד עם ועדת הכספים, בראשות חברי הכנסת אופיר כץ ומשה גפני, החליטו לאשר את המלצת הוועדה הציבורית ולקצץ את עליית השכר של חברי הכנסת ב-7.4 נקודות האחוז לעלייה של 5.1% בלבד. לפי העדכון, שכר חברי הכנסת יעלה מ-45,274 שקלים בחודש כיום ל-47,583 שקלים בחודש.

הרפורמה במשפט: ועדת החוקה דנה בשינוי סמכויות היועצים המשפטיים 
שני יזמי נדל"ן חשודים בהעלמת הכנסות של כ-4.3 מיליון שקל 

שכר חברי הכנסת צמוד לשכר הממוצע במשק. בשל השינויים החריגים בפעילות המשקית שהביאה עמה מגפת הקורונה, החליטה הכנסת כי שכר חבריה לא יעודכן בשנים 2021 ו-2022. החלטה זו הוחלה על כל בכירי המגזר הציבורי - השופטים, ראש הממשלה, השרים, נשיא המדינה וכל מקביליהם. מדובר על כ-1,000 איש בשירות הציבורי. עם ההפשרה של הקפאת השכר לשנת 2023, חברי הכנסת היו אמורים לקבל את כל העלייה שהתרחשה מאז בשכר הממוצע: 12.5%.

אך כעת, בהמלצת הוועדה הציבורית בראשות פרופ' יובל אלבשן, גפני וכץ החליטו לקצץ את עליית השכר של נשיא המדינה, ראש הממשלה, שרים, סגני שרים, נשיאת בית המשפט העליון, שופטים, יו"ר הכנסת ויו"ר האופוזיציה. חברי הוועדות הצביעו בהתאם להמלצת יושבי הראש וקיבלו את המלצת הועדה הציבורית. האינפלציה במהלך שנת 2022 עמדה על 5.3%, כך שהעלאת שכר של 5.1% משמעה קיצוץ ריאלי קטן בשכר.

תחמושת במו"מ מול הההסתדרות

נושא נוסף העומד ברקע הקיצוץ בהעלאת השכר, הוא הדרישה של ההסתדרות לתוספת שכר של 13% לעובדי המדינה, כפי שנחשף ב"גלובס". המגזר הציבורי חווה הקפאת שכר בזמן משבר הקורונה, וכעת ההסתדרות מבקשת להשלים את מלוא ההפרש. הקיצוץ בעליית השכר הדומה לחברי הכנסת (12.5% במקור) עשוי להוות דוגמה אישית, בעזרתה המדינה תוכל להציב עמדה התומכת בהעלאות שכר מתונות יותר מול דרישות ההסתדרות.

יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני אמר כי "הגיע הזמן שניכנס לעניין הזה ונעשה מסלול אחד, ברור וקבוע. אי אפשר להתעלם ממה שקורה בציבור עם יוקר המחיה הגואה, לבוא כעת ולאשר לעצמנו 12.5% זה באמת דבר מנותק שאנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו, ולכן הצבענו על הקיצוץ של 7.4%. אבל אני רוצה שיועמ"שית הכנסת תוביל את זה יחד עם חברי הכנסת והוועדה, ונסדר את הנושא הזה אחת ולתמיד".

יו"ר הקואליציה ויו"ר ועדת הכנסת ח"כ אופיר כץ הוסיף: "אנחנו, נבחרי הציבור, חייבים להקשיב לרחשי הציבור. אחרי שנה וחצי של עליות מחירים מטורפות, העגלה בסופר הפכה להיות יקרה, האינפלציה זינקה, ולאנשים קשה מאוד. אני חושב שאנחנו מוכרחים להתחשב ולהקשיב כל הזמן לקושי של הציבור ולמה שקורה בשטח. ולכן אני תומך בקיצוץ, זה הדבר הנכון".