שינויים מרחיקי לכת צריכים להיעשות בהסכמה רחבה

ביטול המשמעת הקואליציונית בהליך החקיקה השנוי במחלוקת של הרפורמה המשפטית הוא צו השעה • כך כל חבר כנסת יוכל להצביע לפי צו מצפונו

אמיר אוחנה, יו''ר הכנסת / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
אמיר אוחנה, יו''ר הכנסת / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

הכותב הוא מנכ"ל ומייסד AppsFlyer, שמפתחת טכנולוגיות ענן וכלים לניתוח נתונים

חברי הכנסת, ​לפני כשלושה חודשים נשבעתם אמונים למדינת ישראל במילים הללו: "אני מתחייב לשמור אמונים למדינת ישראל ולמלא באמונה את שליחותי בכנסת". מצד שני, ההסכמים הקואליציוניים שנחתמו לפני כחודש וחצי מחייבים אתכם ב"משמעת" העשויה להיות בסתירה עם שבועת האמונים שלכם למדינה: "חברי הקואליציה כולם יהיו נתונים למשמעת קואליציונית…. היה וייוודע כי בהצבעה בוועדה בכוונת חבר כנסת להפר את המשמעת, כי אז באחריות ראש הסיעה להחליף את אותו חבר כנסת בחבר כנסת אחר בטרם ההצבעה" (מתוך הסכם קואליציוני לכינון הממשלה ה-37). 

פשרת הנשיא חשובה, אך חסרים בה עקרונות קריטיים לעתידנו | אלן פלד, דעה
הנשיא הציג נקודת פתיחה מעולה למשא-ומתן בין הצדדים | רועי סער, דעה
תקשיבו לנשיא: מנעו את קריסת הבית וחתרו להסכמה רחבה | פרופ' שמעון שטרית, דעה
הביקורת על מערכת המשפט לעתים מוצדקת, אך לא זו הדרך | דוד מילגרום, דעה

ה"משמעת" מסרסת את חברי הקואליציה ולא מעודדת מגוון דעות או דיון אמיתי שכל-כך הכרחי בדמוקרטיה, במיוחד בימים טרופים אלה.

ההסכמים הקואליציוניים לא מפרטים על מה בדיוק אתם הולכים להצביע, ואיך. הם רק מחייבים אתכם ל"משמעת". "משמעת" שפירושה בעצם שליטה מוחלטת בכנסת ישראל על-ידי בודדים. במילים אחרות, ביטול האיזון בין הרשות המבצעת (הממשלה) לרשות המחוקקת (הכנסת), כך שהאיזון היחידי בדמוקרטיה שלנו נותרה הרשות השופטת.

דעה עצמאית

האם עם ישראל בחר 64 בובות ללא דעה עצמאית? האם יעלה על הדעת ששינויים מרחיקי לכת כמו הרפורמה המשפטית יתנהלו בצורה שלא מאפשרת לכם/ן חופש ביטוי או חופש הצבעה לפי צו מצפונכם? האם יעלה על הדעת שבשם ה"משמעת" המבטלת למעשה את האיזונים והבלמים בין הרשות המבצעת והמחוקקת, כופים עליכם להצביע בניגוד למצפונכם ובניגוד להתחייבותכם לשמור אמונים למדינה? 

הסכמי הקואליציה מציינים גם את הבהילות של חיקוק החוקים הללו: "כל הצעות החוק (בנושאים המשפטיים) תקבלנה עדיפות מוחלטת ועליונה, בכל מקרה ונסיבות, על פני כל חקיקה אחרת" . לא זמן ללמוד את הנושאים ולגבש דעה, לא פיגועים, לא ילדים הנרצחים ברחובות, לא יוקר המחיה, לא אלימות, ואפילו לא מלחמת עולם, לא ישנו את סדר היום והדהירה המטורפת הזו.

עם יד על הלב, האם הספקתם להתעמק בנושאים הרגישים הללו? האם הבנתם את המשמעויות של השינויים? האם העליתם בדמיונכם על אילו חוקים נוספים אתם הולכים להצביע כמו תוכים לאחר שבתי המשפט כבר לא יוכלו להגן על הזכויות הבסיסיות של אזרחי המדינה אליהם התחייבתם? האם שקלתם את עומק ההשפעה על המשאב העיקרי של המדינה - ההון האנושי, שהוא משאב מאוד נזיל, ועל הפלא הזה שנקרא הסטארט-אפ ניישן?

כפי שציינתי כבר בעבר, לנו בחברת AppsFlyer, וכך גם לרוב החברות הישראליות, אין ארץ אחרת. מפעל החיים שלנו מחובר לגורל המדינה, לטוב ולרע. למרות שהרוב המוחלט של ההכנסות שלנו לא מגיע מישראל, מרכז הפעילות שלנו נמצא כאן מבחירה, כי אנחנו עדיין מאמינים שזה היתרון התחרותי שלנו. לכן אין לנו ברירה אלא להילחם על העתיד של המדינה, של הילדים שגידלנו כאן, ועל התעשייה שבנינו בשתי ידיים. אני מרגיש חובה להתריע בפניכם, נבחרי הציבור שלנו - השינויים שעליהם אתם הולכים להצביע בקרוב עשויים לפגוע בכלכלה שלנו באופן בלתי הפיך.

ולכן, שינויים מרחיקי לכת חייבים להיעשות בהסכמה רחבה. איך מגיעים להסכמה רחבה? לא בהפרד ומשול, לא בפילוג, לא בשנאה, לא בכפייה - אלא בתרבות דיון, פלורליזם, שותפות גורל, חופש ביטוי וחופש הצבעה אמיתי.

אני קורא לכל חברי הכנסת להצביע לפי צו מצפונם. אני קורא לביטול ה"משמעת" בתהליך החקיקה השנויה במחלוקת, הנמהרת והמפלגת הזו, כך שכל אחד יוכל באמת להצביע לפי מצפונו והתחייבותו העליונה לטובת המדינה. אפשרות נוספת היא לדרוש רוב מיוחד בכנסת או משאל עם, מאחר שמדובר בסוגיה מהותית ורגישה הנוגעת לשינוי אופי המשטר.

דוגמה אישית

והכי חשוב: אנא מכם/ן - תנו דוגמה לעם שלכם ולילדים של כולנו. מאסנו בשנאת חינם. מאסנו בפילוג. מאסנו בכפייה מכל סוג. מאסנו באפליה וגזענות. תנו דוגמה של ליכוד, שיתוף, ופלורליזם. דוגמא של אחווה, אמפתיה, שוויון, ערכים, אתיקה ותרבות. ללא ערכים אלה, אין הייטק, אין משקיעים, אין אמון, אין חדשנות, אין כלכלה, ואם אין קמח אין תורה. אנחנו רוצים לחיות יחד. אין לנו ברירה. אין לנו ארץ אחרת.

אני קורא לכם להצביע לפי צו מצפונכם ועל-פי התחייבותכם לשמור אמונים למדינת ישראל.