הפטנט שיאפשר למנכ"ל מבנה הפורש, דודו זבידה, להאריך את חיי האופציות שקיבל

זבידה יועסק כיועץ בשכר לענייני דאטה סנטרס עד יוני 2025 • הטבת האופציות שקיבל זבידה עומדת על עשרות מיליוני שקלים • עלות שכרו אשתקד עמדה על יותר מ-10 מיליון שקל, וגם השנה הוא יקבל סכומי עתק

דודו זבידה / צילום: איל יצהר
דודו זבידה / צילום: איל יצהר

בחברת הנדל"ן המניב מבנה  מצאו דרך אלגנטית להאריך את תקופת האופציות שמחזיק המנכ"ל דודו זבידה. בחודש שעבר הודיע זבידה על פרישה מתפקידו לאחר יותר מתשע שנים לאחר שיחסיו עם הדירקטוריון, שמובילה בעלת המניות הגדולה במבנה, משפחת פורר, עלו על שרטון. אחת המחלוקות שעמדו בלב גישור בין הצדדים על תנאי הפרישה של זבידה נגעו לתנאי האופציות שהוקצו לו במסגרת תפקידו.

הג'וב החדש של השר לביטחון הפנים לשעבר עמר בר-לב: מה יהיה שכרו? 
המסלולים שהניבו תשואות חריגות בפנסיה ובהשתלמות | ניתוח 

מדובר בהקצאה גדולה של 9.5 מיליון אופציות למניות מבנה שניתנה לזבידה בינואר 2020 ומגלמת הטבה של עשרות מיליוני שקלים. האופציות הוענקו במחיר מימוש של 7.93 שקלים, כאשר תקופת ההבשלה שלהן נקבעה על פני ארבע שנים ומועד הפקיעה שלהן עומד על 5.5 שנים מיום הקצאתן (קרי בעוד כשנתיים). עם זאת, על פי תנאי העסקתו של המנכ"ל, בעת פרישה יש לו תקופה של 180 יום מסיום ההתקשרות עם החברה כדי לממש את האופציות.

האופציות שמחזיק זבידה הן "בתוך הכסף" כיום, כאשר מחיר המניה בשוק עומד על 10 שקלים - גבוה ממחיר המימוש. עם זאת, זבידה מעוניין להמשיך ולהחזיק באופציות לנוכח הערכתו כי מניית מבנה נסחרת כיום במחיר זול לאחר שירדה ב-16% בשנה האחרונה בשל הסנטימנט השלילי כלפי שוק הנדל"ן.

הפתרון שעליו הגיעו הצדדים, ואשר יעמוד לאישור אסיפת בעלי מניות שתכנס מבנה, קובע כי זבידה יועסק במבנה ככ"יועץ לענייני דאטה סנטרס" ובאופן כזה תוארך תקופת מימוש האופציות עד לסוף ההתקשרות עמו, ביוני 2025.

דמי ייעוץ חודשיים של 25 אלף שקל

זבידה כאמור יעניק שירותי ייעוץ בנושאי דאטה סנטרס, מרכזי שרתי מחשבים שהפכו לאחד מלהיטי ההשקעות בשנים האחרונות עבור חברות הנדל"ן המניב. בנוסף ימשיך גם לכהן כדירקטור בתאגידים קשורים של מבנה. שירותים אלה ייעשו לתקופה בת כ־18 חודשים שתחל ב־21 בדצמבר 2023, קרי לאחר סיום מועד ההתקשרות הפורמלית שלו עם החברה בתפקיד המנכ"ל. עבור שירותים אלו יזכה זבידה לדמי ייעוץ חודשיים בסך של 25 אלף שקל. ובנוסף לפי הזימון לאסיפה נכתב כי זבידה "יהיה זכאי להמשיך ולממש את האופציות עד למועד סיום התקשרותו עם החברה".

בנוסף לכך, זבידה יקבל את הזכויות הנלוות לפרישתו מתפקיד המנכ"ל. התגמולים שלהם הוא זכאי בגין עזיבתו כוללים מענק פרישה מיוחד, בסכום השווה לדמי הניהול עבור שלושה חודשים (259 אלף שקל בחודש). לכך יש להוסיף ניצול 50 ימי חופשה צבורים, ובגין תקופת ההודעה המוקדמת בת 180 יום, שתסתיים ב־20 דצמבר השנה. לזבידה זכאות בגין מענק שנתי עבור החודשים ינואר עד מרץ השנה. זאת כתלות בעמידתו ביעדים אשר תבחן על בסיס תוצאות הרבעון הראשון של 2023. בסה"כ עבור העסקתו בשנת 2023 יקבל זבידה שכר בעלות של 6.25 מיליון שקל, כולל מענק ההתמדה שישולם גם הוא לזבידה בעת סיום כהונתו, השווה לדמי ניהול בגין עשרה חודשים (2.59 מיליון שקל).

זבידה נחשב לאחד המנהלים המתוגמלים במשק. את שנת 2022 סיים עם תנאי שכר בעלות כוללת של 10.2 מיליון שקל. תנאי שכרו הורכבו מבונוס של 5.17 מיליון שקל, דמי ניהול של 3 מיליון שקל, תנאים נוספים בסך של 343 אלף שקל וזקיפת הטבה בגין האופציות בסכום של 1.7 מיליון שקל. בסה"כ עמדה עלות שכרו המצטבר מאז מונה למנכ"ל מבנה ב-2014 ביותר מ-50 מיליון שקל.

כאמור, הבקשות הללו דורשות את אישור אספת בעלי המניות, שתתכנס ב־29 במאי הקרוב. ועדת התגמול והדירקטוריון כתבו, בין היתר, בנימוקיהם להחלטה כי "לאור קשריו הבין־אישיים של המנהל עם שותפיה העסקיים וספקיה של החברה, ולאור מורכבות הפרויקטים שבקשר אליהם יינתנו שירותי הייעוץ, סבורים ועדת התגמול ודירקטוריון החברה כי בכפוף לקבלת אישור האספה הכללית של החברה ולתנאים הקבועים בהסכם ההיפרדות, קבלת שירותי הייעוץ מהמנהל לאחר סיום כהונתו כמנכ"ל החברה, הן בתחום הדאטה-סנטרס והן במסגרת כהונתו כדירקטור בכמה תאגידים קשורים, תתרום לחברה ולהמשכיות הקשרים עם הגורמים האמורים והינה לטובת החברה".

***גילוי מלא: למשפחת בר און, מבעלות השליטה בגלובס, מניות מיעוט בחברה הציבורית "מבנה". כמו כן, גלובס שוכר מחברת "מבנה" משרדים במרכז בר און