בהיעדר חוקים ורגולציה, הבינה המלאכותית תחסל את התחרות

חברות הסטארט־אפ בסכנה • השתלטות על כלי ה־AI בידי חברות טכנולוגיה גדולות, הופכות אותם לכלי נשק לחיסול כל ניסיון לתחרות מולן

הסיכונים הפוטנציאליים העומדים מאחורי AI המשמש למטרות קבלת מידע עסקי רגיש אינם רק תיאורטיים / צילום: Shutterstock
הסיכונים הפוטנציאליים העומדים מאחורי AI המשמש למטרות קבלת מידע עסקי רגיש אינם רק תיאורטיים / צילום: Shutterstock

הכותב הוא יזם ואיש מכירות גלובלי בתחום הבינה המלאכותית

בספרו (ביבי) מתאר בנימין נתניהו, איך ניסה כסטודנט צעיר לפני 45 שנה להתקבל לחברת ייעוץ גדולה (BCG) ללא שום רקע עסקי קודם, מה שהטה את הכף לטובתו היה מענה לשאלה שנגעה בתחום הריגול העסקי והשגת מידע על החברה המתחרה. "ללקוח שלך יש מפעל המייצר מוצר כלשהו. גם למתחרה שלו יש מפעל כזה. איך תשיג את המידע על היקף היצור של המתחרה? נתניהו הצעיר השיב: "הייתי מודד את כמויות העשן שיוצאות מארובות המפעל של המתחרה ומשווה אותה לזו של הלקוח שלנו".

עידן חדש ומסוכן

כיום בעידן הבינה המלאכותית, אף אחד כבר לא מסתכל על ארובות. הכלים והכללים האפורים בתחום השגת המידע על מתחרים נכנסו לעידן חדש ומסוכן. ההתקדמות המטאורית בעולמות ה־AI לא נעצרת רק בתרחיש בו סרט או סדרת טלוויזיה יופקו באופן אוטומטי או שכלים אלו יקומו על המין האנושי. תסריט בלהות שכבר מתממש הוא השתלטות על כלי ה- AIבידי חברות הטכנולוגיה הגדולות, ההופכות אותם לכלי נשק יעיל לחיסול שקט של כל ניסיון לתחרות.

תחום ההגנה על המודיעין העסקי־תחרותי הגיע לעידן חדש. כך לדוגמה כלי Ai חדשים מאפשרים לגלות שלבים של השוואה בין גרסאות שונות של מתחרים בזמן שאלו עדיין בבדיקה, לעיתים אף כחצי שנה או יותר לפני שהפיתוח עתיד להשתחרר, ומספקים תוך שניות יכולת לנתח את פעילות המתחרים ברמות שונות ולזהות כל שינוי בפיתוח או כוונה לבצעו.

מה המשמעות? חשיפת פיתוחים, אפליקציות ואסטרטגיות שיווק של המתחרים עוד בשלביהם הראשונים, והצבת אלטרנטיבה מהירה המחסלת כל אופציה לתחרות. דוגמה מעשית היא המהלך שנקטה ענקית המסחר האלקטרוני eBay, כלפי שחקניות קטנות יותר בתחום המסחר כמו StockX ו־GOAT ששלחו את ידן לנתח השוק האדיר של מכירת נעליי Air Jordan שמכירותיהן מסתכמות במילוני דולרים. eBay השתמשה בכלי AI לניתוח דרכי השיווק של StockX שהפתיעה עם כלים חדשניים למיפוי השוק (גילאים, גאו־לוקיישנים, סוגי לקוח) והתאמת אסטרטגיה שיווקית עבורם. מהרגע שחשפה את 'המרכיב הסודי' שיכפלה את התבניות ואף שידרגה אותם כדי לחזור במהרה לשלוט בשוק.

הסיכונים הפוטנציאליים העומדים מאחורי AI המשמש למטרות קבלת מידע עסקי רגיש אינם רק תיאורטיים. בואו ניקח לדוגמה את פייסבוק, המפעילה אלגוריתם שלאף משתמש אין מושג כיצד הוא עובד, ומטרתו למקסם את רווחי החברה תוך ניצול הדאטה. כך גם גוגל שרק לאחרונה נחשף מחקר כי הטעתה באופן מניפולטיבי מפרסמים במיליארדי דולרים, וחלק מהמותגים שילמו לכאורה על פרסומות שהגולשים בכלל לא ראו. לכן אין פלא שגוגל, אפל וסמסונג, אסרו על מהנדסי התוכנה שלהם להשתמש בשורות קוד שנכתבו על ידי צ'אטבוטים. על פי דיווחים מהחודשים האחרונים, גם אמזון, בנק אוף אמריקה, דויטשה בנק, ג'יי־פי מורגן, רייזון וחברות נוספות אסרו על השימוש בכלים של בינה מלאכותית יוצרת (גנרטיבית) או הגבילו אותו.

לפרוש מעטפת

ומה בישראל? הגיע הזמן שמערך הסייבר הלאומי וגורמי החדשנות יפרסו את המעטפת שלהם על חברות הזנק שלא יוכלו להתמודד לבדן עם העלויות הנדרשות להגנת אבטחת המידע העסקי בעידן החדש. מדובר בשורת עלויות הכוללות ניתוחי אבטחה, ניטור רשתות, תחזוקה שגרתית, עדכוני תוכנה ודמי רישוי. ללא סיוע מידי, ייתכן ומבלי להרגיש נאבד את מעמדנו כאומת החדשנות.