יותר יקר מאנגליה ומצרפת: מחירי הדירות בישראל גבוהים ממדינות אירופה

מחירי דירות חדשות בישראל שנמכרו בשנה שעברה הגיעו בממוצע לרמה של יותר מ־21 אלף שקל למ"ר, והם גבוהים ב־16% מהמחירים באוסטריה, שמדורגת שנייה, כך לפי דוח של פירמת הייעוץ וראיית החשבון Deloitte • מדובר בדוח שני בתוך שבוע, שמציב סימני שאלה כבדים סביב יוקר המחיה בישראל

בנייה חדשה. הירידות בהתחלות הבנייה שנרשמו במהלך התקופה האחרונה, ישפיעו לכיוון של עליות מחירים נוספות / צילום: Shutterstock
בנייה חדשה. הירידות בהתחלות הבנייה שנרשמו במהלך התקופה האחרונה, ישפיעו לכיוון של עליות מחירים נוספות / צילום: Shutterstock

מחירי הדירות בישראל הם הגבוהים באירופה - כך עולה מדוח הנדל"ן השנתי של פירמת הייעוץ וראיית החשבון Deloitte ל־2022. מחירי דירות חדשות בישראל שנמכרו בשנה שעברה הגיעו בממוצע לרמה של יותר מ־21 אלף שקל למ"ר, והם גבוהים ב־16% מהמחירים באוסטריה, שמדורגת שנייה, ב־19% בגרמניה, ב־23% מצרפת, ב־39% מהולנד, ב־43% מאנגליה ועוד. זאת על אף שקצב התחלות הבנייה שנרשם בישראל בשנה שעברה היה גבוה מזה של מדינות אירופה. ראש תחום הנדל"ן בדלויט ישראל מזהיר, כי הירידות בהתחלות הבנייה שנרשמו במהלך התקופה האחרונה, ישפיעו לכיוון של עליות מחירים נוספות.

מדובר בדוח שני בתוך שבוע, שמציב סימני שאלה כבדים סביב יוקר המחיה בישראל, בהשוואה לנעשה במדינות העולם. לפני כשבוע התפרסם דוח של ה־OECD, לפיו ישראל הגיעה ב־2022 למקום הראשון ביוקר המחיה, תוך שהיא עוקפת מדינות יקרות כמו שווייץ ואיסלנד, שבהן יש שכר גבוה בהרבה מהנהוג בישראל. אמנם לפי נתוני חודש יוני 2023, ישראל ניצבת "רק" במקום הרביעי ביוקר המחיה, מתחת לשווייץ, איסלנד ואירלנד, אך לא נראה שזה מנחם מישהו.

ואילו עתה יוצא לאור הדוח של דלויט, שמתפרסם זו השנה ה־12, וסוקר את מחירי הדיור להשכרה ולמכירה ב־21 מדינות באירופה, משווה מחירים וחושף מגמות ותחזיות, וגם כאן ישראל מדורגת - ולא לחיוב - בצמרת הגבוהה של מחירי הדירות בה.

מחירי הדירות ל־2022 נמצאו כיקרים ביותר באירופה, והגיעו ל־5,701 אירו (כ־21 אלף שקל למ"ר) לפני אוסטריה, 4,925 אירו למ"ר, גרמניה, 4,800 אירו למ"ר, צרפת ואחרות. לא רק שישראל יקרה בהרבה ממדינות מתקדמות באירופה, גם השוואה למדינות שאהודות על משקיעי נדל"ן מישראל אומרת הרבה על מחירי הדירות כאן, ומסבירה מדוע רבים מעדיפים להוציא את כספם מהמדינה, ולרכוש נדל"ן במקומות אחרים. למשל, מחיר דירה ביוון ובפורטוגל מגיע ל־1,330 ו־1,723 אירו בממוצע פי 4 ו־3 בהתאמה, כשגם בפולין (1,975 אירו) הוא נמוך מחצי.

בירת הנדל"ן הישראלית, תל אביב, שמחירי הדירות הממוצעים בה הגיעו בסוף השנה שעברה ל־14,740 אירו למ"ר (כ־53 אלף שקל למ"ר), הגיעה אף היא למקום הראשון מבחינת יוקר הדירות בה, והיא הקדימה את פריז בכאחוז, את מינכן ב־29% ואת לונדון בכ־60%.

דורון גבור, שותף וראש תחום הנדל"ן בפירמת Deloitte מסביר, כי הנתונים משוקללים לכדי השוואה לדירות של 70 מ"ר, שנפוצות מאוד באירופה, אך כמעט שלא קיימות כדירות חדשות בישראל. לפיכך ההשוואה מעט תיאורטית, אם כי מובן שגם אם היו נצמדים למחיר למ"ר לדירות הנפוצות בישראל (כ־100 מ"ר), ישראל ותל אביב היו נותרות במקומות גבוהים. "הסטטיסטיקה גם לא כוללת את הפערים הבין־אזוריים שקיימים במדינות השונות", אומר גבור. "באוסטריה, למשל, שהגיעה למקום השני ביוקר הדירות הממוצע שבה, פערי המחירים בין הערים השונות נמוכים יחסית. ואילו היחס בין מחירי הדירות בתל אבי לבין המחירים הממוצעים בכלל המדינה הוא פי שלושה, מה שמעיד על כך שיש כאן גם ערים זולות. הפער גם מעיד, בין היתר על הפערים החברתיים־כלכליים הגדולים בין האזורים השונים בישראל".