הוועדה המליצה להקפיא את שכר חברי הכנסת. מי מתנגד?

לבקשת יו"ר הכנסת אמיר אוחנה - ועדת אלבשן הגישה המלצה לפיה בשל המלחמה, יש להקפיא את שכר חברי הכנסת והבכירים ששכרם נגזר מכך • גורם המעורה בנושא: "בינתיים השופטים כרגיל מתנגדים, וגם חברי הכנסת לא מתלהבים" • כעת ההחלטה תעבור להכרעת ועדת הכספים ו-ועדת הכנסת

פרופ' יובל אלבשן / צילום: איל יצהר
פרופ' יובל אלבשן / צילום: איל יצהר

"הוועדה הציבורית לקביעת שכר ותשלומים אחרים לחברי הכנסת", בראשות פרופ' יובל אלבשן, הגישה המלצה לפיה בשל המלחמה, יש להקפיא את שכר חברי הכנסת והבכירים ששכרם נגזר מכך. אלה כוללים את הנשיא, ראש הממשלה, שרים, סגני שרים, נשיאת בית המשפט העליון, שופטים, יו"ר הכנסת ויו"ר האופוזיציה. זאת על-פי בקשת יו"ר הכנסת אמיר אוחנה - ששכרו גם הוא נגזר מכך. כעת ההחלטה תעבור להכרעת ועדת הכספים ו-ועדת הכנסת. 

המחיר של התייצבות ארדואן לצד חמאס? היבוא מטורקיה צונח 
המומחה שמסביר: זה מה שישראל צריכה לעשות מול האיום החדש
135 אלף בקשות הוגשו לפיצוי עסקים. כמה כבר קיבלו?

אלמלא ההקפאה, שכרם של אלה היה אמור לעלות ב-8%, בהתאם לעליית השכר הממוצע במשק. אך על-פי המלצת הוועדה, "על חברי הכנסת לתת דוגמה אישית ולוותר על העלייה הצפויה בשכרם בשל עליית השכר הממוצע במשק בשנת 2023". השכר של חברי הכנסת עומד היום על 47,583 שקל (ברוטו) בחודש.

על-פי הוועדה, מניעת ההעלאה והקפאת השכר, הן עבור חברי הכנסת והן עבור הבכירים ששכרם נגזר מכך, "תעביר כאמור לציבור מסר של סולידריות, אחריות וערכיות". המלצה זו להקפאה מגיעה לאחר שב-2023 השכר עלה בפועל ב-5.1%, אך בשנים 2021 ו-2022 בוצעה הקפאת שכר בשל משבר הקורונה.

על-פי המלצת הוועדה, בעת עדכון השכר לקראת ינואר 2025, חברי הכנסת ושאר הבכירים לא יקבלו בדיעבד את ההעלאה, אלא "שכר חברי הכנסת ישתנה לפי השינוי בשכר הממוצע לעומת שכר היסוד שעל-פיו אמור היה להיות מחושב השכר בינואר 2024 אילולא התקבלה המלצה זו, כך שעליית השכר הממוצע בשנת 2023 לא תובא בחשבון". כלומר, הפעם הבאה שחברי הכנסת יקבלו העלאה תהיה ב-2025, על-פי שיעור השינוי בשכר הממוצע בשנת 2024. 

"השופטים כרגיל מתנגדים"

עם זאת, על-פי גורם המעורה בנושא, יש גם מי שמתנגדים להצעה להקפאת השכר: "בינתיים השופטים כרגיל מתנגדים", הוא אומר. שכר שופט שלום בישראל עומד על מעל 51 אלף שקל, ושכר נשיא בית המשפט העליון עומד על כמעט 98 אלף שקל - אפילו יותר מראש הממשלה.

לדברי הגורם, "גם חברי הכנסת לא מתלהבים - חוץ מאמיר אוחנה" - הוא יו"ר הכנסת, שהגיש מלכתחילה את הבקשה לוועדת אלבשן להקפיא את שכר חברי הכנסת והבכירים הנגזרים מהם.

כעת, ההכרעה תעבור כאמור לפתחן של ועדת הכספים וועדת הכנסת, שיכריעו האם לקבל את המלצת הוועדה או לקבל את העלאת השכר של 8% שאמורה להגיע להם על-פי הנוסחה הקבועה בחוק - למרות המלחמה.

תגובת דוברת מערכת בתי המשפט: "בניגוד לפרסום לא נמסרה כל עמדה רשמית מטעם מערכת בתי המשפט בנושא. העמדה תגובש לקראת הדיון בוועדת הכספים".