הממשלה אישרה: ישראל כ"ץ יחליף את אלי כהן במשרד החוץ

בישיבתה השבועית אישרה היום הממשלה את חילופי המשרדים בין השרים אלי כהן וישראל כ"ץ • החילוף בין השניים היה מעוגן בהסכמים הקואליציוניים לפני יותר משנה, והמינויים החדשים יהיו כפופים לקבלת אישור הכנסת

אלי כהן וישראל כ''ץ / צילום: אוהד צויגנברג, רפי קוץ
אלי כהן וישראל כ''ץ / צילום: אוהד צויגנברג, רפי קוץ

הממשלה אישרה היום (א') את מינוי השר אלי כהן לתפקיד שר האנרגיה והתשתיות ואת השר ישראל כ"ץ לתפקיד שר החוץ. בה בעת, הממשלה קבעה כי השר כהן ימשיך לכהן כחבר בקבינט המדיני-ביטחוני, שלא מכוח תפקידו. זאת, בכפוף לקבלת אישור הכנסת לשינוי בחלוקת התפקידים בין השרים. 

הבחירות לרשויות המקומיות נדחו ל-27 לפברואר. כך זה יעבוד

החילוף בין השניים היה מעוגן בהסכמים הקואליציוניים לפני יותר משנה. במשך כהונתו כשר האנרגיה והתשתיות, הפעולות המשמעותיות שהצליח השר כ"ץ להשלים היו אישור הגדלת מכסת היצוא למאגר תמר, ולאשר את תוכנית שיפור רשת החשמל בסך 17 מיליארד שקל. אולם, בהתחשב במלחמה אין ציפיות רבות לאישור תקצוב התוכנית בקרוב.

מנגד, השר כהן שב והצהיר לאורך כהונתו כי הסכמי אברהם צפויים להתרחב, אבל לא הצליח להביא שום מדינה ערבית או מוסלמית משמעותית לכינון יחסים עם ישראל. יתרה מכך, היחסים עם טורקיה שוב במשבר, ומה שייזכר לדיראון עולם מכהונת כהן זו פרשת פרסום פגישתו באוגוסט עם מקבילתו הלובית. באותה עת, הודעה של כהן על פגישה עם מקבילתו, נג'לא אלמנקוש, הובילה לגל מחאות במדינה הצפון אפריקאית שספק אם בממשלה צפו.

הפגישה התקיימה באיטליה, ועסקה בבחינת אפשרויות לשיתופי פעולה בין המדינות ושימור מורשת יהדות לוב. עם פרסום דבר הפגישה, החלו תגובות נזעמות ברשתות החברתיות. אזרחים לובים תועדו שורפים דגלי ישראל, וראש הממשלה עבד אל־חמיד א־דבייבה החליט להדיח את שרת החוץ שלו. בלשכת יו"ר הפרלמנט היו אפילו יותר חריפה והגדירו את הפגישה עם כהן "בגידה גדולה". בסופו של דבר, לפי דיווחים, אלמנקוש, נמלטה מטריפולי - ואין ציפייה להתפתחות ביחסים בין המדינות בקרוב.