למרות המלחמה ומודי'ס: המשקיעים מאמינים בטכנולוגיה הישראלית

סקר חדש שערכה פלטפורמת Startup Snapshot בקרב משקיעים מהארץ ומהעולם מעלה כי כ־85% מהם לא מתכננים להאט את השקעותיהם בישראל ב־2024 • כ־50% אף יגדילו את השקעתם

יעל בנימין, מייסדת ומנהלת Startup Snapshot / צילום: יח''צ
יעל בנימין, מייסדת ומנהלת Startup Snapshot / צילום: יח''צ

אודות "ישראל מתגייסת"

בתוך המציאות הכאוטית נולדו עשרות מיזמים של אזרחים ועסקים פרטיים, הנרתמים למען יושבי הדרום, אנשי כוחות הביטחון והמורל הלאומי בכללותו. גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

למרות המלחמה ומצבו הקשה של ענף ההייטק הישראלי, כ־85% מהמשקיעים שבעבר השקיעו בארץ לא מתכננים להאט את השקעותיהם במהלך 2024 - כך עולה מסקר שערכה פלטפורמת המחקר Startup Snapshot בקרב כ־100 משקיעים.

תחמושת לאירופה ומשקפות לילה לארה"ב: אלביט צוברת הזמנות במיליארדי דולרים 
רקטות במקום טילים חכמים: מה עומד מאחורי השינוי של חיזבאללה? 
השבוע בתעשיות הביטחוניות | מלזיה נוטשת את רוסיה, ואוקראינה זקוקה נואשות לטנקים 

הדו"ח נכתב בשיתוף עם Deloitte Catalyst, תוכנית Zell ליזמות באוניברסיטת רייכמן, מעבדת FinSec לחדשנות סייבר־פיננסית, ו־Consiglieri. כל המשקיעים, מהארץ ומחו"ל, נשאלו על אופייה של תעשיית ההייטק הישראלית, וכן על השפעות המלחמה ואירועי הכלכלה והפוליטיקה בשנה האחרונה.

כך, למשל, כ־80% ציינו כי החלטת מודי'ס להוריד את דירוג האשראי של ישראל לא תשנה את תוכניותיהם להשקיע בסטארט־אפים מקומיים ב־2024, אך היא כן מייצרת חוסר ודאות לגבי עתיד האקוסיסטם הישראלי. "יש בלבול וחוסר הסכמה אם ההייטק ייפגע פחות או יותר משאר הענפים", מחדדת יעל בנימין, מייסדת ומנהלת Startup Snapshot.

ממליצים להישאר בארץ

בכל הנוגע לצעדים למיזעור סיכונים - בשל חוסר הוודאות לגבי מועד סיום המלחמה - רק 17% מהמשקיעים ממליצים על העסקת עובדים מחו"ל, 13% בלבד מאמינים כי סטארט־אפים ישראלים צריכים להירשם כתאגיד אמריקאי, ושיעור זניח של 2% ממליצים לסטארט־אפים להעביר את כספיהם מחוץ לישראל.

"זה נובע מתוך התפיסה שכאשר יש תקופה כלכלית קשה ברמת המאקרו, צריך להתמקד בליבה, ולא להתפזר לצעדים קיצוניים", מסבירה בנימין. "המשקיעים ראו איך יזמים מתמודדים עם המשבר ואת החוסן של האקו־סיסטם הישראלי, ונוצר אצלם אמון בחוסן של ישראל. לראייה, 49% אמרו שיגדילו את ההשקעות בישראל ב-2024 בהשוואה לשנה שעברה, וזה מאוד מעודד.

"מה שהפתיע אותי זה שאין פאניקה כללית, כמו שהייתה בשנה שעברה. המשקיעים מציעים לפאונדרים: תחשבו על יעילות, הורדת עלויות ותחזיות צמיחה, ותבנו חברות חזקות".

איפה כן יש בעיה?
"קרנות מאוד הקטינו את קצב ההשקעות, ויכול להיות שהרבה חברות לא יצליחו לגייס. שאלנו משקיעים האם תשקיעו בחברות פורטופוליו שלכם, כדי שהן יגיעו לשלב הבא ולא ייסגרו או יגייסו לפי שווי מאוד נמוך, ורק 35% אמרו 'כן'. הם הרבה יותר הססניים וסלקטיביים.

"יש מחשבה שהמדינה היא זו שצריכה לתת את התקציבים, ולסייע לחברות לשרוד את התקופה הקשה. אחת האפשרויות היא לעשות תוכניות מצ'ינג בין קרנות לממשלה (על כל סכום שקרן תשקיע, המדינה תשקיע סכום נוסף). זה יעודד את הצדדים ויאפשר להוריד את הסיכון, ולהגדיל השקעות".

חיזוק המותג הישראלי

נקודה נוספת קשורה לכך שהערכת השווי של סטארט-אפים רבים נמצאת בירידה. כאן ישנו פיצול בגישה: 83% מהמשקיעים הישראלים מציינים כי מדובר בהזדמנות טובה להשקעה, בעוד רק 56% מהמשקיעים בעולם סבורים כך, בשל הסיכון הביטוחי הגבוה הגלום בהשקעה בישראל בימים אלה.

הסקר כלל משקיעים מ-30 תעשיות, וכמעט רובם - 92% - מאמינים שלישראל יתרון תחרותי משמעותי בתחום הסייבר. לעומת זאת, רק 67% סבורים שלישראל יש יתרון בטכנולוגיה צבאית, ובתחום ה-AI השיעור נמוך עוד יותר - 41%.

מה כל זה אומר על השנה הקרובה בענף? "משקיעים ראו שהדור הבא של הפאונדרים יודע לעבוד בתנאי חוסר ודאות, החדשנות והיזמות לא נפגעו בשום צורה. אז בטווח הארוך זה יחזק את המותג שלנו בעולם", מציינת בנימין.

גם מורן מסד הדר, שותפת ביקורת הייטק בדלויט, סבורה שיש סיבה להיות אופטימיים. "היזמים הישראלים מפגינים חוסן שאין שני לו בעולם, גם בשנה קשה באופן חריג", היא אומרת.

מורן מסד הדר, שותפת ביקורת הייטק דלוייט / צילום: יח''צ
 מורן מסד הדר, שותפת ביקורת הייטק דלוייט / צילום: יח''צ

"תוצאות הסקר מלמדות על פער מפתיע בין הסנטימנט הפסימי יחסית של הרחוב לבין האופטימיות הזהירה שמגלים המשקיעים, המבוססת להערכתי על התחושה כי המצב הוא זמני".

מתגייסים לעזרה

גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

האיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית

מאז פרוץ המלחמה גייס האיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית ואסתטית כמיליון דולר לטובת רכישה של ציוד רפואי לכלל המרכזים הרפואיים בישראל. עד כה, העביר האיגוד למרכזים השונים ציוד רפואי הכולל בין היתר רקמות, תחליפי עור סינתטיים, לייזרים ומכשירי קצירת עור. בין המדינות שתרמו לארגון ניתן למנות את ארה"ב, אוסטרליה, גרמניה וברזיל.

כמו כן, כ-30 רופאים מארה"ב וצרפת החברים באיגוד הגיעו להתנדב בבית החולים שיבא תל השומר, תחת פרופ' יוסי חייק, מנהל מערך הפלסטיקה והכוויות בשיבא ויו"ר האיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית ואסתטית.

פרופ' יוסי חייק (משמאל) עם תורמים וקולגות מגרמניה / צילום: יח''צ
 פרופ' יוסי חייק (משמאל) עם תורמים וקולגות מגרמניה / צילום: יח''צ

לדברי פרופ' חייק, "תרומות הרקמות באו לגשר על מחסור בעת משבר נוסף. חווינו כאב שלא היה מעולם, אבל החוסן והסולידריות שלנו כעם מבטיחים שכולנו נשארים חזקים".

עם פרוץ מלחמת חרבות ברזל הקים האיגוד חמ"ל לוגיסטי שדרכו גויסו תרומות וכוח אדם, באמצעות כ-300 רופאים מחו"ל. במקביל, האיגוד ייעץ למשרד הבריאות עבור מנגנון לשעת חירום, זאת בהתאם לבקשות וצרכים שעולים מהשטח.

סופר-פארם ועמותת נט"ל

רשת סופר-פארם משתפת פעולה עם עמותת נט"ל במהלך "עד שנרגיש יותר טוב", שמטרתו להעניק תמיכה כמו גם סיוע נפשי לנפגעי טרור ומלחמה בישראל. המיזם מתמקד במתן כלים ומענה ראשוני בהתמודדות עם מצבי טראומה וחרדה, ובמסגרתו הרוקחים בסניפי סופר-פארם יעברו הדרכה עם אנשי המקצוע של העמותה, שתתמקד בסימנים ונורות אזהרה למצוקה נפשית, ובדרכי ההתמודדות.

בנוסף, החל מה-3 במרץ יחולקו בבתי המרקחת של הרשת עלוני מידע שיציעו טיפים להפגת מתחים, ושיטות לטיפול עצמי שאפשר ליישם בבית.

מלון קמפינסקי

הנהלת מלון קמפינסקי, הממוקם בתל אביב, תרמה יחד עם העובדים 10,000 עצים לצורך נטיעת חורשה ליד קיבוץ בארי לזכר הקורבנות במתקפת הטרור הרצחנית של חמאס ב-7 באוקטובר. החורשה תיקרא יער "דוד קמפינסקי". 

גיא קלימן, מנכ''ל מלון דיוויד קמפינסקי, ואמנון בן דוד, מנכ''ל אשת טורס / צילום: אנסטסיה אוקוניביץ
 גיא קלימן, מנכ''ל מלון דיוויד קמפינסקי, ואמנון בן דוד, מנכ''ל אשת טורס / צילום: אנסטסיה אוקוניביץ

הפרויקט נערך במסגרת שיתוף הפעולה של המלון עם קק"ל לשיקום יישובי עוטף עזה. ביום הנטיעות לקחו חלק גיא קלימן, מנכ"ל המלון, סוכני נסיעות מובילים ונציגי העובדים.