המשכנתאות מעידות, שוק הנדל"ן מוסיף להיות בשפל

מנתוני בנק ישראל עולה כי בחודש פברואר נלקחו משכנתאות בהיקף של 5.38 מיליארד שקל, מעט נמוך מאלה שנלקחו בינואר • בחודש פברואר נרכשו 7,000-6,000 דירות, שזו כמות דומה למספר הדירות שנרכשו בשנה שקדמה למלחמה - כמות זו משקפת שפל ענפי כבד

היקפי המשכנתאות מעידים על רגיעה יחסית בשוק הנדל''ן / צילום: Shutterstock
היקפי המשכנתאות מעידים על רגיעה יחסית בשוק הנדל''ן / צילום: Shutterstock

היקפי המשכנתאות שנלקחו בחודש שעבר מעידים ככל הנראה על רגיעה יחסית של שוק הנדל"ן, לעומת ההתפרצות שנרשמה בחודש ינואר. כך עולה מנתוני בנק ישראל. בחודש זה נלקחו משכנתאות בהיקף של 5.38 מיליארד שקל, מעט נמוך מאלה שנלקחו בינואר ובחודשים שקדמו, ונראה כי השוק התייצב על היקפים שדומים מאוד לאלה של המיתון הענפי בשנת 2018. כך עולה מנתונים חלקיים ששחרר בנק שישראל על השוק הזה. 

העניקו דירה לבן משפחה והתחרטו: מתי בתי המשפט מבטלים מתנה של מקרקעין?
בלעדי | הנתונים נחשפים: לכמה ישראלים יש יותר משלוש דירות?

מדובר בנתונים הרשמיים הראשונים שפורסמו על החודש שעבר, אך הם אינם כוללים התנהגות של מגזרים שונים מבין הרוכשים, לדוגמה של רוכשי דירות במסגרת תוכניות הדיור המסובסד הממשלתיות, של משקיעים ושל רוכשי דירות בשוק החופשי, כך שקשה עדיין להתנבא לגבי ממצאי השוק של החודש שעבר. 

עניין אחר שמקשה על הערכות שמתבססות על נתונים חלקיים הוא מבצעי ה-"80-20" של היזמים, עליהם הרחבנו בתקופה האחרונה בגלובס. העסקאות, שבהן דירות קבלן נרכשות בתמורה לתשלום ראשוני של 20% (ולעתים אף 10%) ממחיר הדירה, והתחייבות לשלם את היתרה בעת אכלוס הדירה, בעוד מספר שנים, אינן כוללות משכנתאות, אלא בשלבים מאוחרים יותר, ועל כן לא באות לידי ביטוי בנתוני בנק ישראל. וכך, בעוד כמות העסקאות שבוצעו בחודש ינואר השנה דמתה לזו של חודש ספטמבר 2022, כמות המשכנתאות שנלקחה לפני חודשיים הייתה נמוכה בכמעט 30% מזו שנלקחה בספטמבר 2022. עניין זה ניתן להסבר גם בשינוי של תמהילי הדירות שנרכשו בחודשים הללו.

לפיכך, ניתן על סמך הנתונים החלקיים וההסתייגויות להעריך, כי גם אם קשה להסתמך על נתוני בנק ישראל כעל גורם מנבא לביצועי השוק, שוק הנדל"ן מוסיף להיות חלש, אם כי בהדרגה מתאושש מהעצירה שאפיינה אותו במיוחד בחודשים אוקטובר ונובמבר 2023. נראה, כי בחודש פברואר נרכשו 7,000-6,000 דירות, שזו כמות דומה למספר הדירות שנרכשו בשנה שקדמה למלחמה. כמות זו משקפת שפל ענפי כבד.