המבצע הצבאי של טורקיה ועיראק להקמת מסדרון יבשתי למפרץ הפרסי

שתי המדינות מנצלות את העיכובים במסדרון היבשתי שמתכננת ארה"ב דרך ישראל וערב הסעודית, כדי להתקדם בפרויקט • את הכוחות הן מרכזות במבצע נגד המחתרת הכורדית שמאיימת על טורקיה

צילום: AP - Manu Fernandez
צילום: AP - Manu Fernandez

המועצה לביטחון לאומי בעיראק החליטה ביום חמישי האחרון להוציא מחוץ לחוק את "מפלגת הפועלים של כורדיסטאן" (PKK) שפועלת במדינה, הידועה בכינויה "המחתרת הכורדית". עד עתה נמנעה עיראק מצעד שכזה, ברקע סכסוך מתמשך בין המחתרת לבין שכנתה טורקיה, שהביא למותם של עשרות לוחמים. במקביל, בבגדד אף טענו כי התקיפות האוויריות של טורקיה נגד אנשי המחתרת, שפועלים בצפון עיראק, מהוות הפרות של ריבונותה. כעת, החלטת המועצה צפויה להביא למבצע רחב־היקף של טורקיה נגד המחתרת, שמוגדרת בארה"ב ובאיחוד האירופי כארגון טרור.

ניתוח | הסכמי השלום עם האמירויות היו הבטחה כלכלית גדולה. אז למה כל העסקאות נופלות?
המדינה שמצטרפת לציר הרשע של חמאס, רוסיה ואיראן

עיתוי ההודעה של המועצה לביטחון לאומי לא מותיר מקום לספק, שהרי זו התבצעה בתום ביקור של משלחת טורקית בעיראק - ופורסמה כהודעה משותפת של המדינות. שותפה מפתיעה נוספת להודעה היא ממשלת האוטונומיה הכורדית בצפון עיראק. ההערכות הן כי שר הפנים של האוטונומיה, רבאר אחמד, נטל חלק בהודעה בשל הבטחות שקיבל במסגרת המסדרון היבשתי שבבגדד ובאנקרה מעוניינים להקים. אותו מסדרון הוא גם המניע, לפי ההערכות, להחלטת עיראק נגד המחתרת.

 

תחליף לנתיב הים האדום

המסדרון היבשתי המדובר הוא למעשה חיבור תחבורתי מיועד בין מחוז בצרה בדרום עיראק לבין טורקיה, שקיבל את השם "דרך הפיתוח" ואורכו כ־1,200 ק"מ. לפי הערכות, היקף התקציב הנדרש להקמתו יעמוד על 17 מיליארד דולר. במקביל, המסדרון יביא לכ־100 אלף משרות חדשות שישיבו לשתי המדינות כ־4 מיליארד דולר מדי שנה במסים.

לפי התוכנית, מיועד להיווצר קישור תחבורתי עם כבישים ורכבות במהירות כ־300 קמ"ש בין טורקיה לבין המפרץ הפרסי, דרך נמל המכולות אל־פאו בדרום עיראק. מסדרון תחבורתי שכזה יחבר למעשה את אירופה למפרץ הפרסי ומשם למזרח הרחוק, דרך טורקיה ועיראק. הדרך הזאת תחליף למשל את נתיב הים האדום שעליו מאיימים כיום המורדים החות'ים.

לאורך הנתיב מתכננים הטורקים והעיראקים גם להקים מרכזים לוגיסטיים, אזורי תעשייה, וכן לפרוס צינורות נפט וגז. אותה צנרת של דלקים פוסיליים חשובה הן עבור אנקרה והן עבור בגדד - לראשונה כיוון שהיא תלויה באופן כמעט מוחלט ביבוא, ולאחרונה כיוון שהיא מזהה הזדמנות להרחיב את היקף היצוא שלה.

באנקרה מזהים כעת הזדמנות כפולה - בראש ובראשונה, המסדרון היבשתי עם עיראק יאפשר לה לעקוף את תוכנית המסדרון היבשתי של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, שלא כוללת אותה. עבור הנשיא הטורקי רג'פ טאייפ ארדואן, מדובר בתזמון מעולה, שכן הנורמליזציה בין ישראל לבין ערב הסעודית אינה נראית באופק, והנשיא האמריקאי מרוכז בבחירות לנשיאות במדינתו. אלו מייצרים עבורו הזדמנות להשיק מסדרון יבשתי מזרח־תיכוני ראשון.

מעבר לכך, ברמה הביטחונית, בכירי מערכת הביטחון של אנקרה מבינים כי העולם מתרכז במתרחש ברצועת עזה, וכנראה לא ייחס חשיבות רבה מדי להיקף המתקפות נגד יעדי המחתרת הכורדית. במקביל, בחודשים האחרונים ניכר כי ארדואן דואג מצד אחד לספק את בסיס המצביעים שלו ולהלהיט את רוחות תומכי חמאס, אולם מנגד לא מביע אפילו כוונה לנקוט בצעדים שיובילו לניתוק קשרי המסחר עם ישראל. זאת, בגלל שההצהרות פרו־חמאס, הסחר עם ישראל ו"מסך העשן" באזור שנובע ממלחמת חרבות ברזל מאפשרים לו לקדם את מטרותיו נגד המחתרת הכורדית.

התמרון בעיראק עשוי לחכות לביקור ארדואן

החלטת המועצה לביטחון לאומי צפויה כאמור להביא למבצע רחב־היקף של טורקיה בצפון עיראק נגד המחתרת הכורדית. עבור המשימה הזו, ככל הנראה, הציע שר ההגנה הטורקי ישאר גולר להקים "חמ"ל משותף לתיאום הלחימה נגד ה־PKK". לפי עמדתו, טורקיה נדרשת להציב כוחות צבאיים בעומק של כ־30־40 ק"מ לאורך הגבול בין המדינות, על מנת להגשים את מטרותיה.

בחודש הבא צפוי לבקר בבגדד ארדואן, לראשונה מזה יותר מעשור. בינתיים, הצדדים כבר דאגו לפרסם בהודעה כי "ה־PKK מהווים איום ביטחוני גם על טורקיה וגם על עיראק". תמרון טורקי בצפון עיראק עשוי לחכות לביקורו של ארדואן, שכן בחודשים האחרונים ניצלו אנשי המחתרת הכורדית את תנאי החורף הקשים לטובתם. עונת השלגים הנוכחית מנטרלת את היתרון האיכותי של טורקיה, שמחזיקה בתעשיית מל"טים פורחת.