הפתיעו לטובה למרות המלחמה: מה קרה להתחלות הבנייה ברבעון האחרון של 2023?

14 אלף דירות החלו להיבנות ברבעון האחרון של 2023 • אמנם מדובר בירידה של 20% ביחס לרבעון הקודם, אך זהו נתון שמפתיע לטובה לאור השלכות המלחמה • מי העיר המובילה?

התחלות בנייה / אילוסטרציה: Shutterstock, XanderSt
התחלות בנייה / אילוסטרציה: Shutterstock, XanderSt

ענף הבנייה עבד ברבעון האחרון של 2023, ולראיה - כמות הדירות שבנייתן הוחל באותו רבעון הגיעה ל-14 אלף. זאת על פי נתונים שפרסמה הלמ"ס. אמנם, מדובר בירידה של 20% לעומת התחלות הבנייה שנרשמו ברבעון השלישי של השנה, והנתון הנמוך ביותר מאז חודשי הקורונה ב-2020, אך לאור שיתוק המשק במשך רוב אותו רבעון - הנתונים מפתיעים לטובה. התאחדות הקבלנים בוני הארץ מסבירים את הנתון, בכך שגם ללא עובדים זרים ניתן להתחיל בעבודות בסיסיות, שיירשמו כהתחלות בנייה.

ניתוח | שני דיירים יוכלו לבטל פרויקט פינוי-בינוי? פסק הדין שמטלטל את הענף
מנהל רשות המסים מזהיר: הצעד הזה יכול לגרום ל"טיסה" של מחירי הדירות

בשנת 2023 כולה החלה בנייתן של כ-62,030 דירות, ירידה של 9% לעומת שנת 2022, ואולם בפועל מדובר ב-58 אלף התחלות בנייה חדשות, שכן כ-4,000 דירות הוקמו במקום דירות שנהרסו במסגרת התחדשות עירונית.

ברבעון האחרון של השנה, שבו החלה מלחמת עזה, נרשמו אמנם כ-14 אלף התחלות בנייה, שזה המספר הנמוך ביותר מאז הרבעונים 2 ו-3 של 2020, שהיו שיא סגרי הקורונה, אך עדיין מדובר במספר יפה, לעומת הציפיות, שכן כידוע המשק היה משותק בתקופה הראשונה למלחמה.

סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, חיים פייגלין, הסביר, כי "התחלות הבנייה מתקיימות גם במקרים שבהם אין עובדים זרים וכוללות עבודות עפר, דיפון וביסוס שמבצעים קבלני משנה ועובדים שרובם ישראלים". כלומר היזמים יכלו לבצע את העבודות הראשונות והמקדמיות לבנייה, וזו הסיבה למספר הגדול יחסית,אך הבעיות נמצאות בשלבים מתקדמים יותר.

בלמ"ס עצמה מדגישים, כי בסוף הרבעון האחרון של 2023, רק 60.1% מאתרי הבנייה היו פעילים בצורה מלאה או חלקית, טרם החלה בנייתן של 58.3% מסך הדירות בהיתרים שהופקו ברבעון הרביעי של שנת 2023, ודווח על עיכובים בגמר הבנייה של שליש מהמבנים, למעלה ממחציתם מסיבות בטחוניות. נתון זה מעלה שוב את הבעיות של איחורים במסירות של דירות לרוכשים במועד, שגוברות והולכות, עקב המחסור בעשרות אלפי עובדים.

בירושלים בונים הכי הרבה- זו השנה השניה ברציפות

ירושלים היא העיר הנבנית ביותר בישראל, זו השנה השנייה ברציפות שהיא עוקפת את תל אביב, שנדחקה למקום השני. בירושלים הוקמו בשנה שעברה 5,780 דירות ובתל אביב - 5,080 דירות. אחריה הגיעו אשדוד 2,590 ובת ים 2,100.

מבחינת התחדשות עירונית, גם בשנה שעברה בלטה הנוכחות של תמ"א 38, תוכנית שמוסדות המדינה והרשויות המקומיות מנסות לקבור, אך עדיין מצליחה לנפק את מספר הדירות הגדול ביותר במסגרת הליכי התחדשות עירונית. מתוך 11,490 דירות שהוקמו כתוצאה מהריסה של בניין קיים והקמה של בניין חדש, 77% נבנו במסגרת תמ"א 38/2. לכל מי שמוטרד מריבוי הדירות נטולות ממ"דים - הנתון הזה חשוב מאוד. אפילו תמ"א 38/1 הוותיקה בולטת בתחום הבנייה במסגרת הוספת יחידות דיור למבנים קיימים, שכן מבין כ-4,400 דירות שנוספו למבנים קיימים, 52% היו התחלות בנייה במסגרת תמ"א 38.

פייגלין מזהיר, שלא להסתנוור מהנתונים, ומדגיש, שהמצב גרוע ביותר. "מה שרואים כעת בשטח הוא עבודה של יזמים אופטימיים שמעריכים שבחודשים הקרובים יהיו להם עובדים בעבודות ליבה להמשיך את הבנייה. לאחר חצי שנה של שיתוק מעל חצי מענף הבניה והתשתית, לא רואים עדיין צבירה בקצב מספק של עובדים שיוכלו להמשיך את הבנייה".