לאחר שנה וחצי בתפקיד: מינוי מנכ"ל מינהל התכנון רפי אלמליח ייבחן מחדש

בהחלטת בג"ץ, התאמתו של מנהל מינהל התכנון רפי אלמליח לתפקיד תבחן מחדש • במידה והוועדה לא תאשר את התאמתו לתפקיד עד לחלוף 6 חודשים ממועד מתן פסק הדין, יפקע מינויו • סיבת הבחינה מחדש: שניים מחברי ועדת האיתור אינם עומדים בדרישת המומחיות הנדרשות

רפי אלמליח, ראש מנהל התכנון / צילום: רז רוגובסקי
רפי אלמליח, ראש מנהל התכנון / צילום: רז רוגובסקי

בג"ץ קבע כי תמונה ועדת איתור חדשה לבחירת מנהל מינהל התכנון וכי התאמתו של רפי אלמליח, שמכהן בתפקיד מאוגוסט 2022, תידון מחדש. הסיבה: נפל פגם במינויים של שניים מחברי ועדת האיתור - פרופ' רון שפירא ועו"ד דוד שני לאחר שנמצא כי אינם עומדים בדרישת המומחיות בתחום.

חברת החשמל ניצחה, שוב: לא תשלם 592.5 מיליון שקל היטל השבחה לעיריית חדרה
שלושה פסקי דין בשבוע | 21 שנה אחרי שהתגרשו: האם אישה תקבל חצי ממניותיו של בעלה באגד

ממלא מקום נשיא ביהמ"ש העליון עוזי פוגלמן והשופטים יצחק עמית ודוד מינץ קבעו כי הוועדה שתקום רשאית לדון גם במועמדים נוספים, אך היא גם תוכל לסיים את עבודתה במינויו של אלמליח אם ימצא מתאים - אם בתוך שישה חודשים לא תאשר מחדש הוועדה את המינוי של אלמליח, הוא יפקע. בכך התקבלה עתירה שהגישה עמותת אדם טבע ודין בשנת 2022 נגד המינוי של אלמליח בטענה כי הרכב הוועדה לא עומד בתנאים למינוי חברי ועדה, ובשל טענה לניגוד עניינים מוסדי בו מצוי אלמליח בשים לב לתפקידים שביצע במרוצת השנים ברשות מקרקעי ישראל. בית המשפט לא קיבל את הטענה לניגוד עניניים בראשית ההליך, והדיון התמקד בוועדת האיתור.

אם לא יקרה משהו יוצא דופן, סביר להניח שאלמליח יישאר בתפקידו. בג"ץ כבר סימן את הדרך לוועדה הזו, כשהדגיש כי אינו פוסל את המינוי ואינו מטיל על הוועדה להתחיל את ההליך מחדש, אלא פוסק כי עליה לדון בראש ובראשונה במידת התאמתו של אלמליח לתפקיד, ורק אם תמצא לנכון - תדון גם במועמדים נוספים.

מנוע מ־32 תוכניות

ישנן שתי שאלות שוועדת האיתור שנפסלה בבג"ץ לא יכולה הייתה לענות עליהן: האם נכון למנות אדם שהגיע מהגוף המתכנן הגדול במדינה, רמ"י, למנכ"ל מינהל התכנון? והאם באמת יוכל לבקר באופן מקצועי ואובייקטיבי תוכניות, שחלקן הוא עצמו קידם, וחלקן הגיעו מצד אנשים שעבדו לצידו ומתחתיו ברשות?

אלמליח, שכיהן כמנהל אגף התכנון ברמ"י, היה איש התכנון הבכיר במדינה בכל הנוגע לתוכניות ותמ"ל ותוכניות בניין עיר. באגף שעמד בראשו עבדו כ־80 עובדים, שקידמו כ־800 תוכניות בשנה, בתקציבים שנתיים של מאות מיליוני שקלים. ואולם כל זה עומד בסתירה מובנית למינהל התכנון, שאמון לפקח ולבקר את התכנון בישראל, ולהתוות דרכי פעולה ומדיניות בתחום.

הסתירה הזו בין תפקידו הקודם של אלמליח לזה הנוכחי, הגיעה מאוד מהר כשאלמליח כתב לשרת הפנים לשעבר איילת שקד, שמינתה אותו, כי יהיה מנוע מלטפל ב־32 תוכניות לעשרות אלפי יחידות דיור. תוכניות בולטות שאלמליח מסר כי יהיה מנוע מלטפל בהן הן תוכניות הותמ"ל מעוררות המחלוקת דרום גלילות ברמת השרון, דרום מזרח כפר סירקין, התוכנית החדשה של מתחם אפולוניה בהרצליה ותוכנית צפון הרצליה, וכמו כן מתחם תעש טירת הכרמל, צפון מערב בנימינה, דופן מזרח כפר סבא, מתחם צפוני בכפר סבא ובקעת אונו מזרח. מדובר בתוכניות לעשרות רבות של אלפי דירות, במקומות רגישים תכנונית.

הרקורד המקצועי של אלמליח עומד בקריטריונים של מנכ"ל מנהל התכנון. השאלה המרכזית שהוועדה החדשה תצטרך לבחון, גם אם תאשר מחדש את המינוי, נוגעת לאפשרות של ראש אגף התכנון ברמ"י לנהל את מערך התכנון הלאומי ללא תקופת צינון.