גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חממת SouthUp בשער הנגב חוזרת לפעול ומקימה קרן אימפקט

חצי שנה לאחר מתקפת חמאס, החממה הטכנולוגית הפועלת בעוטף מרחיבה את הפעילות ומצרפת ארבעה סטארט-אפים חדשים ● המנכ"ל גיל שוורצמן: "זו הדרך לסייע לתקומת העוטף"

גיל שוורצמן / צילום: יח''צ
גיל שוורצמן / צילום: יח''צ

 

אירועי ה־7 באוקטובר והמלחמה בעזה פגעו קשות בפעילות של חממת SouthUp, המתבצעת בשני מוקדים - בשער הנגב (סמוך לשדרות) וניר עם. רבים מהיזמים והעובדים בה הם תושבי העוטף, ופונו עם משפחותיהם. אחרים גויסו לשירות מילואים ממושך, וכך הפעילות הופסקה כמעט לחלוטין או התבצעה מרחוק בלבד. בשבועות האחרונים החלו לחזור היזמים והעובדים למרכז החממה בשער הנגב, ובשבוע הבא צפוי גם המרכז בניר עם להיפתח לעבודה מלאה. 

ישראל מתגייסת | ביוזמת שלושה צעירים: יריד תעסוקה בהייטק למילואימניקים
ישראל מתגייסת | חצי שנה למלחמה: אילו חברות במשק הקדישו לתאריך פעילות מיוחדת?
ישראל מתגייסת | החברות הגדולות במשק תרמו חצי מיליארד שקל מאז פרוץ המלחמה

במקביל, בחממה, שהוקמה ב־2017 כדי לקדם יזמות טכנולוגית בעוטף, מכריזים על שלושה מהלכים. הראשון הוא צירוף ארבעה סטארט־אפים לפורטפוליו הכולל כיום 27 סטארט־אפים בתחומי האגרוטק, פודטק, מדיקל, קלינטק, IoT ועוד.

הסטארט־אפים המצטרפים הם Dig Robotics שמפתח מערכת הדרכה ובקרה לשיפור התפוקה והיעילות של אתרי כרייה, ו־VineRobotics המפתחת מערכת רובוטית חכמה, מבוססת AI, לטיפוח והשבחה של כרמי ענבים ליין.

הסטארט־אפ השלישי הוא MindsView, המציע ליווי, הדרכה וייעוץ רפואי מרחוק באירועים קריטיים וטיפולים באמצעות טכנולוגיית מציאות רבודה; והרביעי הוא Robin Medical Systems שפיתח מערכת למעקב אחר המיקום והכיוון של חיישנים מיניאטוריים במהלך סריקת MRI - מה שמסייע בביצוע הבדיקה בקרב ילדים או מטופלים הנמצאים במצב שאינו מאפשר שיתוף־פעולה (שבץ מוחי או דמנציה, למשל).

המורשת של אופיר ליבשטיין

המהלך השני הוא הקמת קרן השקעות. "בשבועות הקרובים נשיק קרן אימפקט אזורית שתפעל במסגרת החממה", מספר גיל שוורצמן, מנכ"ל SouthUp. "הקרן תשקיע בסטארט־אפים בחממה או בחברות אחרות הנמצאות בשלבים מוקדמים (seed) אשר פועלות או מוכנות להעתיק את פעילותם לאזור הנגב המערבי. אנחנו נמצאים בקשר עם משקיעים מוסדיים ופרטיים בארץ ובעולם, וההיענות מרשימה מאוד.

"לאחר הקפאה של כמעט חצי שנה, אנו רואים בשטח ניצני התאוששות עם התעניינות מצד משקיעים שמבינים את הצורך לשלב בין השקעה בסטארט־אפים בעלי פוטנציאל מניב לבין ציונות אמיתית וסיוע לתקומת העוטף. זה המענה האמיתי להחזרתו להיות משגשג ופורח".

על צירוף הסטארט־אפים החדשים דווקא בעת הזו אומר שוורצמן כי "זו התרגשות גדולה לעבוד עם יזמים שמעוניינים לפעול באזור הנגב המערבי, ולהגשים את חזונו של אופיר ליבשטיין ז"ל, ראש מועצת שער הנגב. אופיר חלם להפוך את האזור לעמק הסיליקון של ישראל, וכעת אנו מצווים להמשיך זאת - כמי שהאמין בחממה מיום הקמתה, והיה מהמנועים הבולטים שלה".

במסגרת הרחבת פעילות החממה גם יתקיים בקרוב טקס הנחת אבן הפינה להקמת מתחם חדש בהיקף של 3,300 מ"ר, אשר יוכל להכיל כ־60 חברות. שוורצמן מציין כי הקמת המבנה החדש, שיפעל בסמוך לתחנת הרכבת של שדרות, הייתה יוזמה של ליבשטיין ז"ל. המתחם צפוי להיכנס לפעילות בשנת 2026, ויכלול מעבדות מחקר ופיתוח לצד מתחמי עבודה.

מתגייסים לעזרה

גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

איגוד ההייטק הישראלי ופארק עתידים

נתונים שונים מצביעים על כך שכ-80% מחברות ההייטק והסטארט-אפים דיווחו על פגיעה בעקבות המלחמה. 70% חוו פגיעה ברציפות התפקודית בפעילות, ו40% דיווחו על פגיעה כלכלית משמעותית. לכן, איגוד ההייטק הישראלי, בשיתוף פארק עתידים בתל אביב, יוצאים ביוזמה חדשה שתסייע לאותן חברות.

מימין: אייל גרין, מאיה שוורץ ומריאן כהן / צילום: יח''צ פארק עתידים תל אביב

בפארק עתידים ניתן למצוא תמהיל מגוון של משרדים בגדלים שונים, ואולמות לכנסים שמכילים עד 250 איש. כעת שני הגופים יעמידו משרדים וחללי עבודה, חדרי ישיבות ואולמות כנסים לרשות חברות הייטק, סטארט-אפים ועסקים מצפון ודרום הארץ, ללא עלות ולמשך ארבעה חודשים.

בנוסף, פותח ומוצע מודל השכרת עמדות עבודה בחבילה מודולרית וגמישה לפי מספר העובדים, במחיר "הכול כלול", לרבות חשמל, מים, שכירות, חנייה ואף עמדת קפה וכיבוד. במקביל יקודמו הטבות לעסקי הפארק, שיתוף־פעולה עם איגוד ההייטק, מפגשי פורום המנכ"לים ושאר הפורומים המקצועיים שיתקיימו בפארק ויכללו הרצאות מקצועיות.

לדברי אייל גרין, מנכ"ל פארק עתידים תל אביב, "אנו ממשיכים לתמוך באנשי העסקים והמילואימניקים שנפגעו במלחמה, והפעם בדגש על חברות הייטק וסטארט-אפים. הפארק מהווה מעין עיר קטנה שמספקת אקוסיסטם מלא, הכולל מעבדת חדשנות יחד עם שדה ניסוי ליזמים בתחומים שונים".

מריאן כהן, יו"ר איגוד ההייטק הישראלי, מציין כי "החברות והסטארט-אפים הם נשמת אפה של אומת הסטארט-אפ הישראלית ומדינת ישראל כולה, ולכן חשוב לסייע להם ככל הניתן, כדי לאפשר להם לחזור לשגרה במהרה".

קבוצת Aman

בצל המלחמה, SecureNet מקבוצת טכנולוגיות המידע Aman, הקימה ומנגישה מערכת להעברת קבצי דימות, שבנתה במיוחד לכל שירותי הבריאות ומוקדי החירום בפריסה ארצית. במסגרת היוזמה, החברה תחבר מוסדות שירותי בריאות הקולטים פצועים להמשך טיפול. המערכת מסייעת בין היתר להעברת מידע רלוונטי אודות הפצועים, באופן מאובטח ומהיר.

בנוסף לכך מפעילה SecureNet צוות מומחי אבטחת מידע, סייבר וסיסטם, לביצוע החיבורים. לפי החברה, בעזרת הטכנולוגיה הזו, בתי חולים וקופות חולים יוכלו להעניק שירות מהיר ויעיל יותר ולסייע בהצלת חיים.

פלייטיקה

חברת המשחקים פלייטיקה, נותנת החסות של מכבי תל אביב, אירחה השבוע כ-200 מילדי העיר שדרות, במשחק הכדורסל בין מכבי תל אביב לבני הרצליה. פלייטיקה ומכבי פתחו את המשחק בהיכל נוקיה בציון חצי שנה למלחמת חרבות ברזל, וכחלק מכך ציינו גם חצי שנה של תרומה לקהילות הנפגעות והמפונות, שכוללות גם ילדים ונוער משדרות.

AIG

עשרות עובדי AIG ארזו מאות סלי מזון לפסח למשפחות מעוטות יכולות, משפחות מפונים נפגעי מלחמה. כל סלי המזון נתרמו על ידי החברה ויחולקו ע"י ארגון לתת למשפחות ברחבי הארץ. לאירוע הגיעה גם המנכ"לית יפעת רייטר, שציינה כי "חצי שנה אחרי תחילת המלחמה, עדיין חשוב שנמשיך להיות מערכת התמיכה עבור המשפחות הללו. דווקא בפסח, חג של משפחתיות, חובה שלנו לסייע להם לחוות אותו ככזה עד כמה שניתן".

עוד כתבות

יחידת המודיעין של צה''ל וסימני השאלה / צילום: איל יצהר

התחקיר עוד לא הושלם אבל המינויים כבר מעוררים סערה: מה עובר על היחידה היוקרתית של חיל המודיעין

יחידת המודיעין מתמודדת עם לא מעט סימני שאלה שטרם זכו למענה מאז 7 באוקטובר ● בכירים לשעבר בצבא מתארים אותה כחבולה ומפולגת ברקע הכישלון המודיעיני הקשה והפרסומים על אודותיה בתקשורת הזרה ● בשלב זה, תחקיר רשמי ומלא טרם נערך ובכירי 8200 לא הודיעו על פרישתם בעקבות המחדל, אולם כבר כעת זהות יורשיהם מעוררת סערה חדשה בצמרת הצבא

מטוס קרב F-15. ''עשרות אם לא יותר כלי חיל האוויר'' / צילום: דובר צה''ל

"התאמנו ליותר מזה": המתקפה האיראנית מעיניים של נווט קרב

כחלק מההכנות לאחד מרגעי השיא של חיל האוויר במלחמה, טייסי הקרב דימו תרחישים של מתקפה מאיראן באמצעות סימולטורים - כך מספר נווט הקרב רס"ן (מיל') א' שנטל חלק ביירוט ● "המאמן מאפשר לתרגל כמה גזרות, יום או לילה"

דיון בבג''ץ על גיוס תלמידי ישיבות, פברואר 2024 / צילום: דוברות הרשות השופטת

הממשלה לבג"ץ: נשלים את חקיקת חוק הגיוס עד סוף יולי

הממשלה הודיעה לבג"ץ כי חקיקת חוק הגיוס תושלם עד לסוף מושב הקיץ של הכנסת, כלומר עד לסוף יולי ● לפי תגובת הממשלה לבג"ץ, אחרי ה-7 באוקטובר נוצרה שעת כושר ייחודית לקידום הסדרים שקודם לא היה להם סיכוי 

מאיר שטייגמן ועדי ויצהנדלר, מייסדים שותפים ב־Valoo / צילום: קרן גנור

הקרן שאוספת מניות מחברות הייטק למען ילדים שניצלו ב־7 באוקטובר

חברת Valoo משיקה את קרן "למען הילדים", המבוססת על גיוס מניות סקנדרי של חברות טק עבור תרומות ● עד כה נאספו מניות בשווי של כ–20 מיליון דולר, והיעד הוא להגיע ל–100 חברות עד סוף השנה ● ישראל מתגייסת

תחנת כוח אשכול / צילום: יוסי וייס חברת החשמל

דליה השיגה מימון לתחנת הכוח אשכול

חברת דליה חברות אנרגיה בע"מ, בשותפות עם חברות נוספות, חתמו על הסכם למימון רכישת תחנת הכוח אשכול בהיקף כולל של כ־9.15 מיליארד שקל לא כולל מע"מ ● רכישת האתר, שממוקם בחלקו הצפוני של אזור התעשייה באשדוד, כוללת את תחנת הכוח הקיימת וגם שטחי נדל"ן עבור מסחר ותעשייה באזור מבוקש בין נמלי אשדוד

לירון דורון-לוי, מנכ''לית מרכז השלטון המקומי הנכנסת / צילום: שמרית מאור

לראשונה: מונתה מנכ"לית למרכז השלטון המקומי

לירון דורון-לוי מונתה למנכ"לית מרכז השלטון המקומי ותהפוך לאישה הראשונה שמכהנת בתפקיד הבכיר ● דורון-לוי תיכנס לנעליו של שלמה דולברג, שהודיעה על פרישה לאחר מעל לעשור

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון / צילום: Associated Press, Martin Meissner

אז רוב העולם נגדנו או בעדנו? מסקנות מהמקום החמישי של עדן גולן

האירוויזיון מלמד אותנו פרק חשוב על חוכמת ההמונים מול חוכמת המומחים, ולפיו הקולקטיב יודע יותר טוב ● גם בסוגיית דירוג האשראי של ישראל, האנשים בשטח מיטיבים לתמחר את הסיכונים ● ומה לישעיהו ליבוביץ ולכל זה

קית' גיל, התחיל את הסאגה, פעמיים / צילום: ap

האם "רורינג קיטי" הוא וורן באפט של האינטרנט?

הערכות השווי הגבוהות באופן אבסורדי של גיימסטופ לפני העליות השבוע מצביעות על כך שלתת-תרבויות מקוונות עשויות להיות השפעה קבועה על השוק

אתר בנייה. ''יותר מ־90% מכוח האדם במקצועות 'הרטובים' היו בידי עובדים פלסטינים'' / צילום: Shutterstock

חומרים תוצרת הארץ ושימוש בטכנולוגיה: איך להוציא את ענף הבנייה לעצמאות

אירועי מלחמת "חרבות ברזל" הבהירו היטב עד כמה היה ענף הבנייה תלוי שנים בגורמים לא יציבים ● האתגר העצום שאיתו הוא מתמודד עשוי לסייע בשינוי החשיבה: "המדינה צריכה להיות עצמאית גם בבנייה"

ירידות בבורסת ת''א / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה אדומה בבורסה על רקע ההסלמה הביטחונית; תשואות האג"ח זינקו

מדד ת"א 35 ירד ב-1.6% ● מנכ"ל נייס, ברק עילם פורש מתפקידו, החברה פרסמה תחזית פושרת להמשך השנה ● נקסט ויז'ן מעלה את יעד הצמיחה השנתי לכ-110% ● חברת הנדל"ן עמרם אברהם הונפקה בבורסה, ישנן עוד חברות נדל"ן בדרך לבורסה ● הבורסה בתל אביב מתכננת מהלך שבו ייפתח המסחר בימי שישי ● וגם, התעלומה שנפתרה: נחשפה המניה שוורן באפט רוכש בסתר כבר חצי שנה

טורטליני מלוחייה. מנה מזיכרונות הליקוט של הילדות / צילום: חיים יוסף

המסעדה התל אביבית שמציגה אלגנטיות אירופאית עם טוויסט מקומי

חברי הילדות שגדלו בעמק יזרעאל עומדים מאחורי המטבח הקלאסי המשודרג של אלנה, ומציעים מנות שהן בול מה שצריך למפלט מושלם

אולם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג / צילום: Shutterstock, Ankor Light

האג: דרום אפריקה ציטטה את סמוטריץ, דורשת לעצור את הלחימה

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (ICJ) קיים דיון בבקשה הדחופה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה בעקבות פעולת צה"ל ברפיח ● המשלחת הישראלית נוכחת בדיון ומחר תטען

צילומים: מרים אלסטר/פלאש90, חיים צח/לע''מ, AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

החנינות פורחות בימי המלחמה: "ימים קשים מצדיקים את הפעלתן"

מתנדבי זק"א שפינו גופות, מילואימניקים שלחמו ברצועה ומי שאיבדו קרובים בנובה הם חלק משורה של אנשים שקיבלו חנינה מאז ה־7.10 ● מה זה אומר על הרעיון הבסיסי של שלטון חוק, ומה הסיכוי שהאנשים שחננו יחזרו לסורם?

כוחות איחוד והצלה בזירת תאונה. ''לרענן את מערך הבטיחות בתאגידים'' / צילום: חילוץ והצלה

כך תשפיע הרפורמה בתקנות הבנייה על האחריות לתאונות בענף

הרפורמה מבקשת לשנות את מדרג בעלי התפקידים באתרי הבנייה, כך שתוטל לראשונה אחריות ישירה בדין לבטיחות באתרים על שורת בעלי תפקידים נוספים

רס''ם רן יעבץ / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ם (מיל') רן יעבץ נפל בפיצוץ אמצעי לחימה בעוטף

יעבץ ז"ל, בן 39, שירת כלוחם בגדוד הסיור 6828 והניח אחריו הורים, אח ואחות, אישה ו-3 ילדים ● לוחם נפצע קשה מפגיעת כטב"ם של חיזבאללה שהתפוצץ במטולה • פיגוע בצומת יצהר: מחבל דקר איש קבע שהיה ברכבו ונמלט ● עדכונים שוטפים

מיירט הלייזר ''דראגון פייר'' / צילום: יוטיוב

הטיל הקטלני החדש של רוסיה, וישראל מקדימה את בריטניה ביירוט לייזר

ארה"ב מקדמת את שדרוג טילי הכתף וטילי השיוט הזעירים שלה ● רוסיה הופכת את טילי השיוט שלה לקטלניים יותר ● וספינות מלחמה חדשות של בריטניה יכללו את מערכת יירוט הלייזר "דראגון־פייר" ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

המערב חוסם את יצרני הרכב הסיניים, והם נוהרים לישראל. אלה הדגמים שבדרך

הרגולטורים בארה"ב ובאירופה פועלים להקים סכרי מיסוי כדי לרכך את חדירת יצרניות הרכב הסיניות לשווקים במערב ● אל מול הסביבה העוינות הזו, שוק הרכב הישראלי נתפס בסין כמעין "אתר בטא" ידידותי להשקת כלי רכב חדשים במערב, חלקם עם פוטנציאל לשנות את חוקי המשחק ● השבוע בענף הרכב

נמל קרטחנה, ספרד / צילום: Shutterstock, Aleksei Kazachok

ספרד מנעה מאונייה שהובילה חומר נפץ לישראל לעגון אצלה

ספינת המטען הכללי מריאן דניקה, ששטה עם דגל דנמרק, יצאה מהודו ב־8 באפריל, תוך שלפי עיתון "אל פאיס" הספרדי - היא נשאה 27 טונות חומר נפץ ● לפי שר התחבורה הספרדי, האוניה פנתה בבקשה לעגינה בקרטאחנה ב־21 במאי וסורבה

קניות בקניון. הצריכה הפרטית בעלייה / צילום: Shutterstock, YIUCHEUNG

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: ריבאונד לתוצר של ישראל ברבעון הראשון, אבל יש גם חדשות רעות

התמ"ג ברבעון הראשון של 2024 זינק בשיעור של 14.1% בחישוב שנתי, זאת לאחר ירידה דרמטית של מעל 20% ברבעון בו פרצה המלחמה ● מדובר בהתאוששות חלקית בלבד מהמשבר: התמ"ג עדיין נמוך ב-1.4% בהשוואה לרבעון המקביל ב-2023, וגם הצריכה הפרטית נמוכה ביחס לימים שלפני המלחמה

אבי גבאי, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס / צילום: כדיה לוי

מנכ"ל פרטנר אבי גבאי: "המשק מפספס את החברה הערבית בענק"

מנכ"ל קבוצת פרטנר אבי גבאי דיבר הערב בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית בישראל ואמר כי "החברה הערבית היא קטר צמיחה"  ● "אני מאמין שכל ממשלה היא מכונה משומנת להרחבת פערים. בבסיסה, זה מה שהיא עושה"