גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המכונית שמציגה: קפיצה לעתיד, עם זיקה למסורת

למרות השימושיות המשפחתית, ה־SUV של פורשה נשאר נאמן למורשת ומציע התנהגות כביש מלוטשת, בהתאם לתג המחיר הגבוה

פורשה קאיין קופה 3 ליטר / צילום: יח''צ
פורשה קאיין קופה 3 ליטר / צילום: יח''צ

רק לפני שנתיים־שלוש נראה היה שהמעבר של שוק הרכב האירופי לתחבורה חשמלית הוא בלתי נמנע. טסלה כבשה את השווקים הגדולים באיחוד האירופי, המניה שלה עקפה את המניות של המתחרות האירופיות והרגולטורים הציבו תאריכי יעד קרובים למעבר לתחבורה חשמלית. יצרני הרכב ביבשת קראו את המחקרים שחזו כי הביקוש לרכב חשמלי יזנק בשנים הקרובות, ביטלו תוכניות פיתוח למנועי בנזין ודיזל ורתמו את המשאבים לטובת פיתוח רכב חשמלי. אבל בחודשים האחרונים שוב חלה תפנית בעלילה ונראה שהביקוש לרכב חשמלי החל להתקרר. אפילו המניה של טסלה כבר לא מרשימה את המשקיעים. הנחת העבודה החדשה היא שהפרידה מרכבי הבנזין תהיה כנראה הרבה יותר ממושכת ממה שסברו תחילה.

השבוע בענף הרכב | בטורקיה מדווחים: זו הסנקציה הבאה של ארדואן
ניתוח |הרכבים המשומשים עושים קאמבק ומסדרים את הדוחות של יבואניות הרכב
ההיטל שיכניס 20 מיליארד שקל למדינה חוזר: כך הוא ישפיע על בעלי העסקים

זו דווקא בשורה טובה ליצרנים של רכבי הספורט, דוגמת פורשה, שצברו הרבה עושר מייצור ומכירת דגמים עם מנועי בנזין חזקים וקולניים לעשירי העולם. אמנם גם פורשה מפתחת דגמים חשמליים, אבל במקביל היא ממשיכה לשדרג את הדגמים "המסורתיים". אחד מהם הוא פורשה קאיין החדש, שנחת בארץ בשלהי השנה שעברה.

עיצוב חיצוני

הקאיין הוא הדגם הנמכר ביותר בארסנל של פורשה ולכן אין זה פלא שהדור החדש שלו נשען באופן הדוק על קודמו. זהו SUV גבוה, רחב ומוחצן עם קווי מתאר עגלגלים ושריריים, כמעט ללא משטחים ישרים. גרסת הקופה שבה נסענו מוסיפה לפרופיל הדינמי גם זנב שנמתח אחורה בזווית תלולה.

החרטום מתהדר בפנסי הייטק מתוחכמים עם כוורת של גופי תאורה, וגריל ענק דמוי משקפי שמש עם פתחי אוורור גדולים בצדדים. בחלק האחורי ממוקמים ארבעה פתחי מפלט ענקיים, ואם מוסיפים לכך חישוקי 21 אינץ' מרהיבים, מקבלים רכב שכולו התרסה נגד הטרנד הירוק.

פנים הרכב

בניגוד לעיצוב החיצוני ששומר על קשר חזותי לדורות היוצאים של הקאיין, תא הנוסעים פונה לדרך חדשה ועתידנית. לאחר דילוג מבעד לסף הכניסה הגבוה, הנוסעים נתקלים במערך פיקוד דיגיטלי שלא יבייש סימולטורים של חיל האוויר. פורשה ויתרה על המסורת של הצבת מד סיבובי מנוע אנלוגי ששקוע בתוך גליל מול הנהג. את מקומו תופס לוח מחוונים דיגיטלי קמור נוסח פורשה טייקן. אמנם הגרפיקה הדיגיטלית מנסה לשחזר את העיצוב המסורתי, אבל נאמני פורשה יזילו דמעה לנוכח חילול הקודש או שישלמו סכום מכובד עבור תוספת של שעון עצר בעיצוב מסורתי מעל לוח המחוונים.

לצד מסך המחוונים ממוקמים של שני מסכי מולטימדיה רחבים וגדולים, שאחד מהם מיועד רק לתפעול הנוסע שמימין. שלושת מסכי המגע יוצרים רצף של תפריטים ותצוגות מידע גרפיות מדופן לדופן - מה שלא מיועד לסובלים מהפרעת קשב וריכוז אבל בהחלט מרהיב.

גם הנדסת האנוש ביצעה קפיצה גדולה לעתיד. אמנם מתג ההתנעה עדיין נמצא משמאל להגה בהתאם למסורת של פורשה, אך מוט ההילוכים פינה את מקומו למתג קפיצי קטן שממוקם לצד ההגה בדומה לזה של הטייקן. רוב מתגי השליטה פינו את מקומם לטובת מראה יותר "נקי", אם כי מהנדסי פורשה עדיין הקפידו להותיר מתגים פיזיים עבור מערכות האקלים והקול. מרחב הפנים מרווח דיו עבור חמישה מבוגרים, אבל מרחב הראש מאחור בגרסת הקופה פחות נדיב מזה של הקאיין הרגיל.

את הייעוד המשפחתי ממלא תא מטען מאסיבי בנפח של 592 ליטר בגרסת הקופה (770 ליטר בגרסה הרגילה). אמנם סף ההטענה די גבוה אבל הרצפה שטוחה. עם זאת, גרסת הפלאג־אין, שמאכלסת סוללה די גדולה מתחת לתא, נוגסת נתח לא מבוטל מנפח ההטענה.

איכות החומרים והגימור מרשימה, כפי שניתן לצפות ממותג פאר ברמת המחיר הזו, ובידוד הרעשים החיצוניים טוב מאוד תחת עומס. רמת האבזור תלויה בעומס הכיס של הרוכשים. האבזור התקני מציע את עזרי הנוחות הבסיסיים הזה, אבל פורשה, כהרגלה, תשמח לגהץ עד דק את כרטיס הפלטינה שלכם עבור שלל התאמות אישיות ופריטי אבזור, שלפחות את חלקם אפשר לקבל כסטנדרט בכלי רכב שעולים שליש. תוספות ב־100 אלף שקל פלוס הן דבר די נפוץ ברכב הזה.

מנוע וצריכת דלק

הקאיין מציע מערך מקיף של מנועים לבחירה, כולל מנוע טורבו פלאג־אין "מפלצתי" עם 739 כ"ס. אבל אנחנו לקחנו למבחן את גרסת הבנזין הכי "צנועה" במשפחה. "צנוע" במונחים של פורשה זה אומר מנוע שישה צילינדרים בנזין בנפח 3 ליטר, שמייצר 353 כ"ס ומאיץ את הרכב הגדול מאפס ל־100 קמ"ש ב־5.7 שניות ועד 250 קמ"ש.

בעידן החשמלי טוב מדי פעם לפגוש במנוע בנזין מסורתי, עתיר צילינדרים ומאוזן, שמבצע היטב את מה שהוא נועד לו: העברת כוח חלקה, נמרצת ומלווה בצליל ספורטיבי וערב לאוזן, שמופק טבעית ולא על ידי צ'יפים במערכת הקול.

במצב התכנות הרגיל, התגובה הראשונית של הדוושה ללחיצה די רפה, אבל המצב הספורטיבי שנשלט מההגה מחדד את התגובה ומגביר את "המוזיקה" הבוקעת מהמפלטים. המנוע לא מייצר "בעיטות" כוח דרמטיות כפי שניתן לצפות ממכונית שנושאת עליה את הלוגו (ותג המחיר) המחייב של פורשה. אבל הקאיין צובר מהירות בקצב מכובד על כל סוגי השיפועים ומסוגל לשייט ללא מאמץ במהירויות, שמן הראוי לא לתעד אותן. תיבת ההילוכים מגיבה בזריזות לפקודות להורדת הילוכים ובסך הכול התחושה היא של מערכת הנעה גרמנית מלוטשת ומדויקת, גם אם לא מרגשת.

על הכביש

את הריגושים ניתן למצוא דווקא באגף הדינמי. כבר הפסקנו לצפות להתנהגות כביש מלוטשת ברכבי SUV ענקיים, אבל מהנדסי השלדה של פורשה די אובססיביים בתחום הזה. התוצאה היא רכב שמצליח לתקשר עם הנהג, להקשיב לו ולציית לפקודות שלו בצורה מדויקת. זה אומר היגוי מהיר ומדויק, העברות משקל מהירות ובטוחות על כבישים מפותלים ואפילו מידה סבירה של שעשועי איבוד אחיזת גלגלים בנהיגה קיצונית.

נוחות נסיעה עם מתלי האוויר האופציונליים טובה, ונראה שלמרות המחיר הגבוה, ההשקעה משתלמת. כבונוס מקבלים גם שיפור ביכולת השטח תודות להגבהת מרווח הגחון בשטחים משובשים, אם כי קלושים הסיכויים שאי־פעם תיתקלו בקאיין בשטח.

מחיר

830 אלף שקל עולה הקאיין 3 ליטר בתצורת המרכב הרגילה והקופה מציבה את מחיר הפתיחה על 845 אלף שקל. מתלי אוויר כלולים בחבילה אופציונלית שמוסיפה עוד פריטי אבזור ונוחות - ו־70 אלף שקל למחיר. קשה לקרוא למחיר הזה נגיש, אבל מכירות של כ־100 יחידות של הדור החדש בתוך חודשים בודדים מראות שהאלפיון העליון של ישראל מוכן לשלם את המחיר כדי להשקיף על התנועה שמסביב ממרומי הגובה - והסטטוס של פורשה הגבוה ביותר. 5.7 שניות

חלק מהמתחרות

אאודי Q8 55TFSI

692 אלף שקל עולה גרסת ה־3 ליטר. המנוע הוא V6 בנפח 3 ליטר שמייצר 340 כ"ס ומאיץ את הרכב מאפס ל־100 ב־5.9 שניות. תא הנוסעים מפואר, מרווח ואיכותי

אאודי Q8 55TFSI / צילום: יח''צ

מרצדס GLE53 קופה

999 אלף שקל עולה גרסת ה־53. להנעה אחראי מנוע 3 ליטר טורבו־בנזין, שמייצר 435 כ"ס ומאיץ את הרכב מאפס ל־100 ב־5 שניות. תא הנוסעים מפואר ועתיר מסכים

מרצדס GLE 53 קופה / צילום: יח''צ

עוד כתבות

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון / צילום: Associated Press, Martin Meissner

אז רוב העולם נגדנו או בעדנו? מסקנות מהמקום החמישי של עדן גולן

האירוויזיון מלמד אותנו פרק חשוב על חוכמת ההמונים מול חוכמת המומחים, ולפיו הקולקטיב יודע יותר טוב ● גם בסוגיית דירוג האשראי של ישראל, האנשים בשטח מיטיבים לתמחר את הסיכונים ● ומה לישעיהו ליבוביץ ולכל זה

יהודה בר און / צילום: כדיה לוי

יהודה בר און, המועמד המוביל לתפקיד מנכ"ל נת"ע, הסיר את מועמדותו

בר און, שכיהן כמנכ"ל נת"ע בעבר ונהנה מתמיכתו של ינקי קוינט, מ"מ מנהל רשות החברות הממשלתיות, הודיע על פרישתו מהמרוץ לתפקיד "מסיבות אישיות ● הליך האיתור למנכ"ל נת"ע מהווה את מוקד החיכוך העיקרי בין החברה ובין משרד התחבורה ורשות החברות סביב השאלה מי ינהל את נת"ע ובתוך כך גם את פרויקט המטרו

נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל / צילום: ניב קנטור

הילד שמכר קרח בנתניה הוא היום מנהל בכיר בחברה הלוהטת בעולם. כך הוא עשה זאת

להייטק הוא הגיע כמעט בטעות, וב־2017 הציעו לו לבנות מאפס את הפעילות העסקית של אנבידיה ● כיום נתי אמסטרדם מלא בגאווה על הדרך שעבר, ולא מודאג ממצב הענף הישראלי: "יש פה הרבה טאלנטים ורעב גדול להצלחה. זה לא ישתנה לעולם" ● שיחה קצרה עם נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל

איזיה צ׳צ׳יק ז''ל / צילום: באדיבות המשפחה

הלך לעולמו איזיה צ'צ'יק שכיהן כמנהל בכיר בחברות טכנולוגיה, פיננסים ותעשייה

תפקיד הניהול המפורסם של צ'צ'יק היה כמנכ"ל קבוצת עורק בשנות ה-90 ● בהמשך כיהן כיו"ר אליאנס ובמשך שנים סייע להצמחתה ● בעשורים האחרונים כיהן בתפקידים בכירים בדירקטוריונים של חברות ציבוריות שונות, ועד חודש ינואר השנה עדיין נשא בתפקיד דירקטור בחברת נקסטקום הציבורית

ד''ר קלאוס בוגסו / צילום: מהאלבום הפרטי

המדען שהמציא את הציפרלקס מודה: "היה רגע שבו התרופה נגד דיכאון כמעט נגנזה"

ד"ר קלאוס בוגסו, כימאי רפואי שנחשב "בעל ידי הזהב" בפיתוח תרופות נוגדות דיכאון, הוא בין האחראים הבולטים למהפכה בטיפול במחלה שלוותה בבושה ובסטיגמות ● רק במלחמה הנוכחית זינק מספר המטופלים בתרופות נוגדות דיכאון ב־10%־20% ● בראיון לגלובס, הוא מספר למה לקח כל כך הרבה זמן להוציא את התרופה לשוק ומדוע קשה לפתח מוצר שיעזור לכולם

שר המשפטים יריב לוין / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

הוועדה לבחירת שופטים בחרה 28 שופטים ורשמים חדשים

16 שופטים נבחרו לבתי המשפט לענייני משפחה, תעבורה ולבתי משפט השלום, ו־12 רשמים בכירים מונו במרכז, בדרום ובצפון ● בבימ"ש השלום ובביהמ"ש המחוזי בירושלים טרם מונו שופטים בשל מחלוקת על זהותם ובשל דרישתו של לוין שכל המינויים יהיו בהסכמת כל חברי הוועדה, על אף שהחוק לא מחייב זאת

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

סמוטריץ' רוצה להחריב את קשרי הסחר עם טורקיה, אך עלול לדרוס הסכם עם האיחוד האירופי

סמוטריץ' הודיע על כוונתו להחיל מכס של 100% ממחירו של כל מוצר המיובא מטורקיה, בנוסף למכסים הקיימים ● המשמעות של המהלך: דריסה של הסכם PAN-EURO-MED CUMULATION שבו חברות ישראל וטורקיה, אבל גם האיחוד האירופי ומדינות נוספות

טנקי Leopard 2 במפעל נשק גרמני. ''מוכנות מיידית'' / צילום: Associated Press, FABIAN BIMMER

ספינות קרב, טילים ונשק לייזר: מי המדינה שמובילה במרוץ החימוש העולמי?

המציאות הגלובלית החדשה שמה קץ לעשורים של שלום - ושלחה מדינות רבות למסע התחמשות ● באירופה מתארגנים לעימות כולל עם רוסיה, איראן מתקדמת לגרעין, ואפילו אוסטרליה הכריזה על חיזוק המערך הצבאי ● בשנה החולפת ההוצאה העולמית על ביטחון רשמה את הזינוק החד ביותר זה 15 שנה ● גלובס מציג את המהלכים הגדולים בדרך למלחמה הבאה

כוחות איחוד והצלה בזירת תאונה. ''לרענן את מערך הבטיחות בתאגידים'' / צילום: חילוץ והצלה

כך תשפיע הרפורמה בתקנות הבנייה על האחריות לתאונות בענף

הרפורמה מבקשת לשנות את מדרג בעלי התפקידים באתרי הבנייה, כך שתוטל לראשונה אחריות ישירה בדין לבטיחות באתרים על שורת בעלי תפקידים נוספים

טיילור סוויפט. השפעה של 330 מיליון דולר על ה־NFL / צילום: ap, Lewis Joly

השיעור הכלכלי שחברות המדיה יכולות ללמוד מטיילור סוויפט

שוק המדיה חווה האטה שתחייב את שלושת מנועי הצמיחה הגדולים שלו - רשתות חברתיות, חברות סטרימינג וחברות גיימינג - לשנות אסטרטגיה ולשתף פעולה ביניהם, כך עולה מדוח חדש של פירמת הייעוץ דלויט ● הסיפור של סוויפט ובן הזוג כוכב ה־NFL מוכיח עד כמה מהלך כזה יכול להיות רווחי

הדמיה של פרויקט The LINE מוצגת בתערוכה בינלאומית / צילום: Reuters, Balkis Press/ABACA

פרויקט הבנייה הגדול בעולם נאלץ להתמודד עם המציאות

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התוכניות של ערב הסעודית להקים גורדי-שחקים תאומים בגובה אלפי רגל ולאורך 105 מייל בעיר העתיד ניאום, איבדו מומנטום כשנקלעו לסחרור עלויות ולרצף תקלות בנייה

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם רמי שביט / צילום: יונתן לוי, מנחם רייס

רמי שביט: "בדיעבד לא הייתי קונה את המשביר. אבל בסוף הפכתי את הטרגדיה לאסטרטגיה"

כשרמי שביט רכש את המשביר אחרי פשיטת רגל, הוא חשב שעשה את עסקת חייו • אלא שאז הוא הבין שמדובר ב"כאוס מוחלט" • נגד כל הסיכויים הוא הצליח לצאת מהבור, לייצב אותה וגם להנפיק • כעת הוא מספר לערן גפן על התלאות בדרך, חשבון הנפש שנשאר איתו וגם התוכניות לכבוש את אירופה עם המותג קנת קול

טורטליני מלוחייה. מנה מזיכרונות הליקוט של הילדות / צילום: חיים יוסף

המסעדה התל אביבית שמציגה אלגנטיות אירופאית עם טוויסט מקומי

חברי הילדות שגדלו בעמק יזרעאל עומדים מאחורי המטבח הקלאסי המשודרג של אלנה, ומציעים מנות שהן בול מה שצריך למפלט מושלם

יחידת המודיעין של צה''ל וסימני השאלה / צילום: איל יצהר

התחקיר עוד לא הושלם אבל המינויים כבר מעוררים סערה: מה עובר על היחידה היוקרתית של חיל המודיעין

יחידת המודיעין מתמודדת עם לא מעט סימני שאלה שטרם זכו למענה מאז 7 באוקטובר ● בכירים לשעבר בצבא מתארים אותה כחבולה ומפולגת ברקע הכישלון המודיעיני הקשה והפרסומים על אודותיה בתקשורת הזרה ● בשלב זה, תחקיר רשמי ומלא טרם נערך ובכירי 8200 לא הודיעו על פרישתם בעקבות המחדל, אולם כבר כעת זהות יורשיהם מעוררת סערה חדשה בצמרת הצבא

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: חולצו גופותיהם של שני לוק, יצחק גלרנטר ועמית בוסקילה

הגופות חולצו במבצע מיוחד של צה"ל ושב"כ ברצועת עזה ● סמל בן אבישי, מנהריה, מפלוגת התקשוב של חטיבת הצנחנים, נפל בקרב בצפון רצועת עזה ● צה"ל מאשר - חוסל בכיר בארגון טרור בלבנון שעבד עם חמאס ● לוחם צה"ל נפצע קשה בהיתקלות עם מחבלים בצפון הרצועה ● בית הנבחרים של ארה"ב אישר חוק שימנע עצירת משלוחי נשק לישראל ● עדכונים בולטים

אתר בנייה. ''יותר מ־90% מכוח האדם במקצועות 'הרטובים' היו בידי עובדים פלסטינים'' / צילום: Shutterstock

חומרים תוצרת הארץ ושימוש בטכנולוגיה: איך להוציא את ענף הבנייה לעצמאות

אירועי מלחמת "חרבות ברזל" הבהירו היטב עד כמה היה ענף הבנייה תלוי שנים בגורמים לא יציבים ● האתגר העצום שאיתו הוא מתמודד עשוי לסייע בשינוי החשיבה: "המדינה צריכה להיות עצמאית גם בבנייה"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

סמוטריץ' מקשיח עמדות מול ארדואן בשעה שבמכס הישראלי מעודדים יבוא מטורקיה דרך מסלולים עוקפים

שר האוצר סמוטריץ' הודיע על הטלת מכס של 100% על ייבוא מוצרים וסחורות מטורקיה, זאת לאחר שנשיא טורקיה הורה על עצירת הייצוא הטורקי לישראל ● בינתיים, לגלובס נודע כי במקביל במכס הישראלי פועלים להקלה על יבוא מטורקיה דרך מדינות צד שלישי

פיז'ו 408 / צילום: יח''צ

פיז'ו מציגה: קרוס-אובר גדול עם מנוע קטן ומפתיע

למרות הנדסת האנוש החריגה, פיז'ו 508 תעניק תמורה מכובדת למי שמחפש קרוס-אובר מרווח, איכותי, ייצוגי ולא שגרתי

רס''ם רן יעבץ / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ם (מיל') רן יעבץ נפל בפיצוץ אמצעי לחימה בעוטף

יעבץ ז"ל, בן 39, שירת כלוחם בגדוד הסיור 6828 והניח אחריו הורים, אח ואחות, אישה ו-3 ילדים ● לוחם נפצע קשה מפגיעת כטב"ם של חיזבאללה שהתפוצץ במטולה • פיגוע בצומת יצהר: מחבל דקר איש קבע שהיה ברכבו ונמלט ● עדכונים שוטפים

דיון בבג''ץ על גיוס תלמידי ישיבות, פברואר 2024 / צילום: דוברות הרשות השופטת

הממשלה לבג"ץ: נשלים את חקיקת חוק הגיוס עד סוף יולי

הממשלה הודיעה לבג"ץ כי חקיקת חוק הגיוס תושלם עד לסוף מושב הקיץ של הכנסת, כלומר עד לסוף יולי ● לפי תגובת הממשלה לבג"ץ, אחרי ה-7 באוקטובר נוצרה שעת כושר ייחודית לקידום הסדרים שקודם לא היה להם סיכוי