מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך • קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה • השבוע בענף הרכב

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters
רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

יצוא הרכב החשמלי מסין לישראל התכווץ ברבעון הראשון ב-51%. כך עולה מנתוני היצוא הכוללים, שפרסם המכס בסין. בעקבות הירידה איבדה ישראל את מקומה ברשימת עשר מדינות היצוא המרכזיות של כלי רכב חשמליים מסין ברבעון הראשון. זאת לעומת הרבעון המקביל אשתקד, שבו דורגה ישראל במקום השמיני.

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה 
מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים? 

במרץ ירד יצוא הרכב החשמלי מסין לישראל בכ-33% לעומת מרץ אשתקד, אולם ישראל שבה לרשימה החודשית של עשר מדינות היצוא המובילות, למקום העשירי, לעומת המקום השישי במרץ אשתקד.

הסיבה העיקרית לירידה ביצוא היא בניית מלאים משמעותיים של כלי רכב חשמליים על ידי יבואני הרכב בישראל ברבעון האחרון של 2023, לקראת העלאת מס הקנייה בינואר. ואולם, לפי הערכות תרמו לכך גם שיבושי ההובלה הימית בים האדום עקב מתקפות החות'ים, שהעלו את מחירי תובלת הרכב מהמזרח והאריכו את זמני התובלה. בסל הכול ייצאה סין ברבעון כ-400 אלף כלי רכב חשמליים, לא כולל את היצוא של טסלה מהמפעל שלה בשנחאי.

נמשך הסכסוך עם אירופה

בתוך כך, ממשיך להחריף הסכסוך המסחרי בין האיחוד האירופי וסין על רקע החקירה של האיחוד, בחשד שממשלת סין מסבסדת את כלי הרכב החשמליים המיוצאים לאירופה ונוקטת טקטיקה של היצף. החודש פרסמה נציבות השוק עדכון לחקירה, שהחלה בנובמבר, שכותרתו "כיצד מדיניות הניהול הריכוזית של ממשלת סין משפיעה על הפיתוח העסקי של חברות סיניות מרכזיות, שמתפקדות כשלוחה של הממשלה ופועלות מחוץ למסגרת כוחות השוק הרגילים ולרגולציה של השוק הגלובלי".

העדכון בוחן את הפעילות של חברות סיניות ממשלתיות בתחומים עסקיים רבים, אולם מתייחס ספציפית להשפעת הממשל על יצרניות רכב בבעלות ממשלתית, כמו SIAC, דונפנג, FAW ושנגאן. זאת נוסף על מעורבות ממשלתית לסיוע לחברות נוספות כמו NIO, צ'רי, JAC ועוד.

על רקע זה נמשכים המאמצים המואצים של יצרני רכב סינים להקים מפעלים מחוץ לסין, שיהוו בסיס ליצוא לאירופה, אם וכאשר יחליט האיחוד להטיל סנקציות על כלי רכב סיניים שמיובאים לאירופה.

אחרי שקבוצת צ'רי חתמה החודש על הסכם לייצר כלי רכב במפעל בברצלונה עבור השוק האירופי, מצטרפת אליה גם קבוצת GEELY. השבוע דווח כי היא שוקלת לייצא לאירופה את דגם ה"פולסטאר 3" החדש מהמפעל שלה בדרום קרוליינה בארה"ב. זאת כדי לעקוף את מגבלות הסחר האירופיות. במקור אמור היה הרכב להגיע לאירופה היישר מהמפעל בסין.

מיני חושפת חשמלית חדשה, שתגיע לישראל עוד בשנת 2024

קבוצת ב.מ.וו חשפה את החשמלית "הגלובלית" החדשה של המותג MINI, המכונה Aceman. זוהי המכונית הראשונה של מיני שפותחה מבראשית כמכונית חשמלית בלבד, והיא תיוצר בסין בשלב הראשון ותיוצא משם לכל העולם, כולל לישראל.

החשמלית החדשה של המותג MINI, המכונה Aceman / צילום: יח''צ
 החשמלית החדשה של המותג MINI, המכונה Aceman / צילום: יח''צ

המכונית תוצע בשתי גרסאות. גרסת הבסיס מצוידת במנוע בהספק 184 כ"ס ובסוללה של 42.5 קילוואט-שעה, עם טווח של עד 310 ק"מ ב-WLTP. היא מסוגלת להאיץ מאפס ל-100 קמ"ש ב-7.9 שניות ותומכת בטעינה מהירה בקצב של עד 75 קילוואט. היא תעלה באירופה כ-35 אלף אירו. באירופה המחיר הזה מקביל לרכבי קרוס-אובר סיניים, שמחיר המחירון שלהם בישראל כ-150-160 אלף שקל.

הגרסה השנייה תצויד במנוע בהספק 218 כ"ס ובסוללה גדולה יותר, של 54.2 קילוואט-שעה, שמסוגלת לספק טווח של עד כ-400 ק"מ. המחיר של גרסה זו יתחיל באירופה בכ-39 אלף אירו, וגם היא כנראה תוצע בישראל בפחות מ-200 אלף שקל. לשתי הגרסאות תא מטען בנפח של כ-300 ליטר, תא נוסעים אופנתי ומאובזר ברוח המותג וציוד בטיחותי מקיף. המכונית תגיע לישראל עוד השנה.

XPENG מתחילה לייצא את הקרוס־אובר החשמלי G6, שיגיע השנה

יצרנית הרכב הסינית XPENG החלה את השיווק המוקדם באירופה של הקרוס-אובר קופה החדש G6, שאמור להיות דגם מפתח גם בישראל. אורכו של הרכב 4.75 מ', רוחבו 1.92 מ', גובהו 1.65 מ' והוא ניצב על בסיס גלגלים באורך 2.89 מ'.

הקרוס-אובר החשמלי G6 של XPENG / צילום: יח''צ
 הקרוס-אובר החשמלי G6 של XPENG / צילום: יח''צ

לאירופה, ולישראל, הרכב יגיע בשלוש גרסאות הנעה. הראשונה היא גרסת "פרפורמנס" עם הנעה כפולה ושני מנועים בהספק משולב של 476 כ"ס, עם תאוצה מאפס ל-100 קמ"ש ב-4.1 שניות. גרסה זו מצוידת בסוללה של 92 קילוואט עם טווח של עד 550 ק"מ ב-WLTP, והיא תומכת בטעינה אולטרה-מהירה בקצב של עד 280 קילוואט-שעה.

הגרסה השנייה, "לונג ריינג'", עם הנעה אחורית ומנוע בודד בהספק 286 כ"ס, מאיצה מאפס ל-100 קמ"ש ב-6.7 שניות. היא מצוידת באותה סוללה עם טווח מוצהר של עד 570 ק"מ ב-WLTP. המחירים בגרמניה של שתי הגרסאות הם 60 ו-50 אלף אירו, בהתאמה. אלו הם מחירים נמוכים בכ-15%-17% מהמחירים של הקרוס-אובר הגדול XPENG G9 עם סוללה דומה. כלומר, אפשר לצפות בישראל למחירים של כ-265 עד 330 אלף שקל בהתאם לגרסה.

לצידן תשווק גרסת בסיס עם מנוע בודד בהספק 256 כ"ס וסוללה של 69 קילוואט, שאמורה לספק טווח של עד כ-435 ק"מ. מחירה מתחיל באירופה בכ-45 אלף אירו ובישראל היא עשויה להיות משווקת ב-220-230 אלף שקל.

היצרנית החדשה DAYUN משיקה בבייג'ין סדאן גדולה ומפוארת שתגיע לארץ השנה

יצרנית הרכב הסינית DAYUN, שמתמקדת בפלח הפרימיום של הרכב החשמלי, חשפה השבוע בתערוכת בייג'ין את הדגם ההתחלתי החדש שלה, שמכונה Y7.

זוהי מכונית סדאן-מנהלים באורך 5.26 מ', ברוחב 2 מ' ובגובה 1.49 מ', שניצבת על בסיס גלגלים באורך 3.13 מ'. היא נשענת על פלטפורמה חשמלית, שפותחה על ידי "בוש" הגרמנית ומצוידת במתלי אוויר ובתא נוסעים מפואר, שכולל בין השאר מערכת מולטימדיה עם מסך 18 אינץ'.

המכונית תוצע עם מנוע בודד בהספק כ-320 כ"ס או עם שני מנועים ולמעלה מ-600 כ"ס. המכונית צפויה להגיע לישראל עם תקינה אירופית עוד השנה, במחיר פתיחה משוער של פחות מ-300 אלף שקל.