בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר • את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר • לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny
גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית הפרטית ביוקאץ' (BioCatch) בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר. את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה (Permira), בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ובאמצעותה היא הופכת לבעלת השליטה עם 57% ממניות החברה.

בלעדי | אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות
ענקית הרחפנים הסינית מטילה אימה על וושינגטון, אז למה בצה"ל לא מתרגשים

העסקה משקפת לביוקאץ' שווי עולה, כאשר על פי מאגר חברות ההייטק PitchBook, בטרם זו התקיימה, התבצעו שלוש עסקאות סקנדרי במהלך השנה האחרונה ששיקפו לחברה שווי של מיליארד דולר. גם במהלך עסקאות אלה שהתקיימו בחודשים מאי ונובמבר 2023 וכן פברואר 2024 - ולא דווחו לתקשורת - מכרו בעלי מניות אלמוניים מניות ב-140 מיליון דולר לקרן פרמירה, סאפפייר וסייברס קפיטל.

עבור ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס, מדובר באקזיטים נאים המגלמים החזר נאה על ההשקעה: ביין קפיטל ומאבריק הובילו יחד סיבוב השקעה של 168 מיליון דולר, יחד עם משקיעות נוספות וקיימות בחברה, בשווי חברה של 232 מיליון דולר בלבד ב-2020. עוד קודם לכן, ב-2018, הובילה מאבריק סיבוב של 30 מיליון דולר לפי שווי חברה של 133 מיליון דולר. מאבריק ונצ'רס (Maverick Ventures) היא קרן הון סיכון שנוסדה בסן פרנסיסקו על ידי לי איינסלי - הידיעה איננה מתייחסת לקרן מאבריק ונצ'רס ישראל של ירון קרני ומישל עבודי.

גייסה עד כה 230 מיליון דולר

על פי פיצ'בוק, חלקה של מאבריק בהשקעה עמד על כ-13 מיליון דולר. סך הכל גייסה ביוקאץ' יותר מ- 230 מיליון דולר משורה ארוכה של משקיעים דוגמת ברקליס, סיטי ו-HSBC. על פי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות.

רכישה על ידי קרן פרייבט אקוויטי כמו פרימירה היא שלב ביניים בדרך לאקזיט באמצעות הנפקה או מכירה של 100% ממניות החברה, כפי שאירע בעבר בחברות דוגמת ריטליקס או אקס ליבריס. הוא מאפשר לקרנות ההון סיכון נזילות על מנת להמשיך ולהשקיע בחברות צמיחה צעירות יותר. פרימרה היא קרן שמתמחה ברכישת שליטה בחברות צמיחה מידיהם של משקיעים ותיקים, פעולה המכונה Buy-Out, לצורך השבחת חברות והכנתן לרכישה חוזרת או להנפקה. היא כבר ביצעה מספר עסקאות בישראל בהם רכישת נטפים ו-NDS.

ביוקאץ' המנוהלת על ידי גדי מזור, לשעבר שותף בקרן אוורקראוד, פיתחה מערכת לניהול זהויות משתמשים על בסיס פרמטרים ביולוגיים כמו תנועות עכבר והרגלי גלישה אינדיבדואליים. בשנה שעברה נכנסה החברה גם לעסקי מניעת פשעים פיננסיים על ידי השקת מוצר שמציע גישה פרואקטיבית יותר לזיהוי חשבונות בנק המשמשים להונאות.

החברה הפרטית מדווחת על צמיחה של 43% בקצב ההכנסות השנתי (ARR), נתון המשמש חברות סטארט-אפ צעירות להצביע על צמיחה מבלי להסגיר את נתוני ההכנסות החשבונאיים. לטענת ביוקאץ', עד סוף 2023 חצה קצב ההכנסות השנתי את רף ה-100 מיליון דולר והחברה עברה לרווחיות תפעולית ללא מסים ופחת (EBITDA).