גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

אאודי Q4 / צילום: יח''צ
אאודי Q4 / צילום: יח''צ

תעשיית הרכב האירופית נשאבת בימים אלה למערבולת כלכלית ופוליטית חסרת תקדים. לאחרונה פרסמה נציבות האיחוד האירופי מסקנות ראשונות מחקירה, שנפתחה ב-2023, בחשד שממשלת סין נוקטת מדיניות אנטי-תחרותית ביצוא כלי רכב חשמליים לאירופה. במילים אחרות - מסבסדת את יצרני הרכב הסיניים כדי לכבוש את השוק.

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי 
בלעדי | הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה 

החקירה נועדה להגן על היצרנים האירופיים, אבל היא נתקלת בהתנגדות עזה גם מבית. בתעשיית הרכב הגרמנית, למשל, התבטאו בחריפות נגד הטלת מכסי עונשין על כלי רכב חשמליים מסין, שמיובאים לאירופה. הסיבה היא שהשוק הסיני חיוני עבור כל יצרני הרכב הגרמניים - הן כמוקד מכירות והן כבסיס לייצור וליצוא, וצעדי גומלין של ממשלת סין עלולים לפגוע בהם.

קבוצת פולקסווגן, למשל, מכרה בשנה שעברה בסין לא פחות מ-3.24 מיליון כלי רכב, וייצרה בה מאות אלפי כלי רכב. החברה גם מהדקת את קשריה עם יצרני רכב מקומיים, כולל אימוץ פלטפורמות סיניות כבסיס לדגמי הדור הבא שלה.

אבל בינתיים, עד שתושלם "הטרנספורמציה הסינית", אם תושלם בכלל, משדרגת כיום הקבוצה את הדגמים החשמליים "האירופיים" שלה, כדי לעמוד בתחרות מול הסינים וכמובן מול טסלה. אחד מהם הוא הדור המחודש של אאודי Q4.

עיצוב חיצוני

חיצונית אין הבדלים מהותיים בין הדגם המחודש ליוצא, למעט סימול הדגם. זו עדיין מכונית סולידית ו"מכובדת" למראה, עם פרופורציות שמרניות, וחרטום אנכי ומסיבי שמציג שבכת מצנן מדומה, ובמרכזה סמל הטבעות המוכר של המותג.

פרופיל הצד מתאפיין במשטחי שמשות גדולים, חישוקים גדולים ונאים ועמודי גג זקופים, ואילו החלק האחורי נראה כמו כל קרוס-אובר של אאודי עם מנוע בנזין. בקיצור, זה עיצוב ללקוחות שרוצים תדמית "מכובדת ושקטה".

מי שרוצה לייצר קצת יותר תשומת לב ברחוב ימצא את מבוקשו בדגם ה"ספורטבק", שעיצובו הרפתקני יותר, בזכות גג קמור ונמוך יותר, חבילת עזרי עיצוב ספורטיביים ודלת אחורית, שנוטה לאחור בזווית חדה.

פנים הרכב

הבונוס של הבחירה בגרסה "הרגילה" הוא תחושה מרשימה של מרחב בתא הנוסעים. למרות בסיס גלגלים באורך צנוע יחסית של 2.76 מ', הנוסעים מלפנים ומאחור נהנים משפע של מרחב לרגליים ולברכיים. גם מרחב הראש מאחור נדיב, והמושב יכול להכיל שלושה מבוגרים בגודל מלא, אם כי מסעד המושב המרכזי די קשיח. תא המטען מציע נפח שימושי ומכובד של 520 ליטר, שהוא גדול משמעותית משל רוב הסיניות המקבילות, אם כי לא גדול כמו אצל האחות סקודה אנייאק ואצל טסלה Y.

ההבדל המרכזי בין ה-Q4 לאחיו הכמעט זהים מכנית - סקודה אנייאק ופולקסווגן ID4 - הוא בתחושה שמשדר תא הנוסעים. מגע הפרימיום המפורסם של אאודי בא כאן לידי ביטוי במשטחי דיפון הדוקים ועטויים בחומרים איכותיים ברובם, בתנועה משוככת של המתגים ובבידוד רעשים ברמה גבוהה מאוד. פה ושם אפשר למצוא משטחי דיפון נוקשים, עם "תירוץ סביבתי" בנוסח "חומרים שעשויים ממיחזור פסולת פלסטיק ימית".

גם מערך הפיקוד אופייני למותג עם לוח מחוונים דיגיטלי גדול וחד, ולצידו מערכת מולטימדיה די שמרנית, הן בגודל והן בעיצוב ממשק ההפעלה והתפריטים. המסך לא מרשים כמו מסכי הענק שאפשר למצוא בסיניות מהדור האחרון, אבל הוא חד ונוח להפעלה, ובשילוב עם מערך מתגים פיזיים לשליטה על מערכת האקלים והקול - התפעול נוח גם למשתמשי הדור האנלוגי.

רמת האבזור התקנית מקיפה, ויש אפילו גג חשמלי נפתח עם כיסוי חשמלי נגלל - אופציה מבורכת מאוד בקיץ הישראלי. עם זאת, הגיע הזמן שאאודי תאמץ מערכת פיקוד קולי מתקדמת יותר.

מנוע וצריכת דלק

אגף ההנעה כולל כעת מנוע אחורי שמייצר הספק מכובד של 285 כ"ס, תוספת של כ-41% לעומת הדגם היוצא, והמומנט זינק בכ-70%, ל-55 קג"מ מרשימים. התאוצה מאפס ל-100 קמ"ש עומדת כעת על 6.7 שניות, והתגובה ללחיצה על דוושת התאוצה מיידית אפילו במצב התכנות הרגיל.

המומנט מעניק תנופה רצינית גם בעליות תלולות עם נוסעים, ומצב הספורט מחדד עוד יותר את התגובות. התאוצה אולי לא מדביקה את הגב למושב כמו אצל הסיניות והגרמניות כפולות המנועים, אך היא עדיין מהנה, ומאפשרת להשאיר מאחור את התנועה ביציאה מהרמזור.

הסוללה, בקיבולת 82 קילוואט-שעה, נותרה ללא שינוי, אבל זכתה למערכת קירור וניהול משודרגת, כך שלמרות תוספת הכוח, הטווח המוצהר גדל במעט ל-544 ק"מ ב-WLTP. הפעלת המזגן מקפיצה את צריכת החשמל וחותכת מיידית חלק נכבד מהטווח, ואפשר להעריך שבקיץ הישראלי האגרסיבי הטווח ריאלי ינוע סביב 400-420 ק"מ.

ובנושא המזגן, אפילו במזג האוויר הנוח יחסית של עונת המעבר בישראל נדרשו לא מעט דקות עד שהמערכת הצליחה לקרר את התא אחרי חניה בשמש. למרבה הצער זו תופעה רווחת בקרב יצרנים רבים, שמקריבים את עוצמת הקירור במדינות עם מזג אוויר קיצוני לטובת טווח חשמלי "על הנייר" במדינות עם אקלים מתון.

הרכב תומך בטעינה מהירה בקצב סביר של עד כ-135 קילוואט ויש גיבוי ממערכת חדשה ויעילה מאוד לאחזור אנרגיית הבלימה.

על הכביש

התנהגות הכביש של ה-Q4 נגזרת ממשקלה העצמי הנכבד, כ-2.14 טונות לפני נוסעים ומטען. ההיגוי למשל מרגיש קליל מאוד לטובת תמרון נוח בעיר, אבל הוא לא מצטיין באגף החדות וההיזון החוזר, ואינו מעודד את הנהג לשעשועי אספלט.

גם המתלים עברו ריכוך לטובת נוחות הנסיעה, ולמרות שהם לא משחררים הרבה נטיית גוף בפניות, הם מתקשים להתמודד עם חלק מהמהמורות הישראליות הקשוחות, ונוטים לקפץ, במיוחד מאחור. זו תופעה די מוכרת בדגמים חשמליים שאינם מצוידים במתלי אוויר.

מנגד, כראוי למכונית ממוצא גרמני, היא מצטיינת בשיוט מהיר וארוך-טווח על כבישים פתוחים. היציבות הכיוונית מרשימה גם תחת רוחות צד עזות, בידוד הרעשים מצוין וחוויית הנהיגה הבין-עירונית מרגיעה ונוסכת ביטחון.

הקרוס־אובר מפגין התנהגות כביש מלוטשת עם אחיזת כביש מרשימה, שהיינו ממליצים עליה בחום.

מחיר

אאודי Q4-45 עולה בישראל 320 אלף שקל, וזו התייקרות מתונה ביחס לדגם היוצא. המחיר הזה גם אטרקטיבי יחסית אם מביאים בחשבון שהגרסה המאובזרת המקבילה של אחותה "העממית", פולקסווגן ID4, עם 204 כ"ס, זולה רק בפחות מ-10%. מנגד, טסלה Y פרפורמנס, עם הרבה יותר כוח וביצועים, זולה גם היא בכ-10%, וברקע ממתינות הרבה מתחרות מסין וקוריאה. זו סביבה תחרותית מאתגרת מאוד, אבל אין ספק שהשדרוג האחרון משפר משמעותית את היכולת של ה-Q4 להתמודד בה. 

חלק מהמתחרות

מרצדס EQA

389 אלף שקל לגרסת ה־250. מנוע 190 כ"ס מאיץ את הרכב ל־100 ב־8.6 שניות. סוללה של 70 קילוואט מספקת טווח של 528 ק"מ. הממדים קטנים מאאודי אבל התא מפואר

מרצדס EQA / צילום: יח''צ

טסלה Y פרפורמנס

292 אלף שקל לגרסת הביצועים. שני מנועים בהספק 534 כ"ס מאיצים את הרכב ל־100 ב־3.7 שניות והטווח הוא עד 514 ק"מ. תא הנוסעים לא מפואר אבל מרווח מאוד ותא המטען ענק

טסלה Y פרפורמנס / צילום: יח''צ

עוד כתבות

מטוס קרב F-15. ''עשרות אם לא יותר כלי חיל האוויר'' / צילום: דובר צה''ל

"התאמנו ליותר מזה": המתקפה האיראנית מעיניים של נווט קרב

כחלק מההכנות לאחד מרגעי השיא של חיל האוויר במלחמה, טייסי הקרב דימו תרחישים של מתקפה מאיראן באמצעות סימולטורים - כך מספר נווט הקרב רס"ן (מיל') א' שנטל חלק ביירוט ● "המאמן מאפשר לתרגל כמה גזרות, יום או לילה"

שר המשפטים יריב לוין / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

הוועדה לבחירת שופטים בחרה 28 שופטים ורשמים חדשים

16 שופטים נבחרו לבתי המשפט לענייני משפחה, תעבורה ולבתי משפט השלום, ו־12 רשמים בכירים מונו במרכז, בדרום ובצפון ● בבימ"ש השלום ובביהמ"ש המחוזי בירושלים טרם מונו שופטים בשל מחלוקת על זהותם ובשל דרישתו של לוין שכל המינויים יהיו בהסכמת כל חברי הוועדה, על אף שהחוק לא מחייב זאת

נשיא מצרים א סיסי וראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו / צילומים: AP, Shutterstock, מארק ישראל סלם (ג'רוזלם פוסט)

קהיר מאיימת על ירושלים, בזמן שהיא זקוקה לגז הישראלי יותר מאי פעם

בעקבות תמרון צה"ל במרחב רפיח בוחנים המצרים מחדש את היחסים עם ישראל, אלא שנראה שבפן האנרגטי, האפשרויות של מצרים מוגבלות ● ישראל אמנם צריכה את צינורות ההולכה המצריים, אבל גם השכנה ממערב זקוקה לנו, נוכח צפי למחסור חמור בגז בקיץ

יהודה בר און / צילום: כדיה לוי

יהודה בר און, המועמד המוביל לתפקיד מנכ"ל נת"ע, הסיר את מועמדותו

בר און, שכיהן כמנכ"ל נת"ע בעבר ונהנה מתמיכתו של ינקי קוינט, מ"מ מנהל רשות החברות הממשלתיות, הודיע על פרישתו מהמרוץ לתפקיד "מסיבות אישיות ● הליך האיתור למנכ"ל נת"ע מהווה את מוקד החיכוך העיקרי בין החברה ובין משרד התחבורה ורשות החברות סביב השאלה מי ינהל את נת"ע ובתוך כך גם את פרויקט המטרו

צילומים: מרים אלסטר/פלאש90, חיים צח/לע''מ, AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

החנינות פורחות בימי המלחמה: "ימים קשים מצדיקים את הפעלתן"

מתנדבי זק"א שפינו גופות, מילואימניקים שלחמו ברצועה ומי שאיבדו קרובים בנובה הם חלק משורה של אנשים שקיבלו חנינה מאז ה־7.10 ● מה זה אומר על הרעיון הבסיסי של שלטון חוק, ומה הסיכוי שהאנשים שחננו יחזרו לסורם?

אתר בנייה. ''יותר מ־90% מכוח האדם במקצועות 'הרטובים' היו בידי עובדים פלסטינים'' / צילום: Shutterstock

חומרים תוצרת הארץ ושימוש בטכנולוגיה: איך להוציא את ענף הבנייה לעצמאות

אירועי מלחמת "חרבות ברזל" הבהירו היטב עד כמה היה ענף הבנייה תלוי שנים בגורמים לא יציבים ● האתגר העצום שאיתו הוא מתמודד עשוי לסייע בשינוי החשיבה: "המדינה צריכה להיות עצמאית גם בבנייה"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

סמוטריץ' מקשיח עמדות מול ארדואן בשעה שבמכס הישראלי מעודדים יבוא מטורקיה דרך מסלולים עוקפים

שר האוצר סמוטריץ' הודיע על הטלת מכס של 100% על ייבוא מוצרים וסחורות מטורקיה, זאת לאחר שנשיא טורקיה הורה על עצירת הייצוא הטורקי לישראל ● בינתיים, לגלובס נודע כי במקביל במכס הישראלי פועלים להקלה על יבוא מטורקיה דרך מדינות צד שלישי

אונייה של צים / צילום: Shutterstock

צים מייקרת את הובלת המכולות מהמזרח לישראל

חברת הספנות הודיעה על התייקרות עלויות הובלת המכולות שלה מהמזרח הרחוק לישראל החל מה-25 במאי ● עם היטלים ומסים מחיר מכולות מגיע לכ־4,260 דולר עבור מכולת 20 רגל

רס''ם רן יעבץ / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ם (מיל') רן יעבץ נפל בפיצוץ אמצעי לחימה בעוטף

יעבץ ז"ל, בן 39, שירת כלוחם בגדוד הסיור 6828 והניח אחריו הורים, אח ואחות, אישה ו-3 ילדים ● לוחם נפצע קשה מפגיעת כטב"ם של חיזבאללה שהתפוצץ במטולה • פיגוע בצומת יצהר: מחבל דקר איש קבע שהיה ברכבו ונמלט ● עדכונים שוטפים

שגריר ארה''ב בישראל, ג'ייקוב לו, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית / צילום: כדיה לוי

שגריר ארה"ב בישראל מדבר על הפוטנציאל של החברה הערבית והסיכוי לעסקה עם סעודיה

"שילוב החברה הערבית הוא לא רק הדבר הנכון לעשות, אלא גם הדבר החכם לעשות", אמר שגריר ארה"ב בישראל, ג'ייקוב לו, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס ● לו התייחס לנורמליזציה הפוטנציאלית עם סעודיה: "עד שלא תהיה רגיעה במלחמה יהיה קשה להוביל את זה לקו הסיום" ● ולגבי המצב בין ישראל וארה"ב, אמר: "מה שקרה בשבועיים האחרונים לא שינה מהותית את היחסים"

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: חולצו גופותיהם של שני לוק, יצחק גלרנטר ועמית בוסקילה

הגופות חולצו במבצע מיוחד של צה"ל ושב"כ ברצועת עזה ● סמל בן אבישי, מנהריה, מפלוגת התקשוב של חטיבת הצנחנים, נפל בקרב בצפון רצועת עזה ● צה"ל מאשר - חוסל בכיר בארגון טרור בלבנון שעבד עם חמאס ● לוחם צה"ל נפצע קשה בהיתקלות עם מחבלים בצפון הרצועה ● בית הנבחרים של ארה"ב אישר חוק שימנע עצירת משלוחי נשק לישראל ● עדכונים בולטים

טנקי Leopard 2 במפעל נשק גרמני. ''מוכנות מיידית'' / צילום: Associated Press, FABIAN BIMMER

ספינות קרב, טילים ונשק לייזר: מי המדינה שמובילה במרוץ החימוש העולמי?

המציאות הגלובלית החדשה שמה קץ לעשורים של שלום - ושלחה מדינות רבות למסע התחמשות ● באירופה מתארגנים לעימות כולל עם רוסיה, איראן מתקדמת לגרעין, ואפילו אוסטרליה הכריזה על חיזוק המערך הצבאי ● בשנה החולפת ההוצאה העולמית על ביטחון רשמה את הזינוק החד ביותר זה 15 שנה ● גלובס מציג את המהלכים הגדולים בדרך למלחמה הבאה

שביל הפסגה בהר מירון / צילום: Shutterstock

אזעקות הופעלו הבוקר בגליל בשל חשד לחדירת כלי טיס עוין

אזעקות נשמעו הבוקר בגליל העליון ובאצבע הגליל בשל חשש לחדירת כלי טיס עוין • גופות החטופים יצחק גרלנטר, שני לוק ועמית בוסקילה חולצו ברצועת עזה במבצע מיוחד של צה"ל ושב"כ • ראש הממשלה: "הלב נשבר על האובדן הגדול - נחזיר את כל חטופינו" • ארה"ב הודיעה: החל לפעול הנמל בעזה, משאיות מעבירות סיוע מהרציף לתושבים • עדכונים שוטפים

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם רמי שביט / צילום: יונתן לוי, מנחם רייס

רמי שביט: "בדיעבד לא הייתי קונה את המשביר. אבל בסוף הפכתי את הטרגדיה לאסטרטגיה"

כשרמי שביט רכש את המשביר אחרי פשיטת רגל, הוא חשב שעשה את עסקת חייו • אלא שאז הוא הבין שמדובר ב"כאוס מוחלט" • נגד כל הסיכויים הוא הצליח לצאת מהבור, לייצב אותה וגם להנפיק • כעת הוא מספר לערן גפן על התלאות בדרך, חשבון הנפש שנשאר איתו וגם התוכניות לכבוש את אירופה עם המותג קנת קול

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

לאחר הודעת הפרישה של המנכ"ל והתחזיות הפושרות: מניית נייס נופלת בתל אביב

עילם צפוי לפרוש מתפקידו בסוף שנת 2024 וציין כי יהיה "שותף פעיל" בחיפוש אחר מחליפו ● עלות השכר המצטברת של עילם עמדה על כ-125.6 מיליון דולר בין השנים 2014-2023 ● בתוך כך, נייס פרסמה היום דוחות והציגה תחזית פושרת להמשך השנה

אולם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג / צילום: Shutterstock, Ankor Light

האג: דרום אפריקה ציטטה את סמוטריץ, דורשת לעצור את הלחימה

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (ICJ) קיים דיון בבקשה הדחופה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה בעקבות פעולת צה"ל ברפיח ● המשלחת הישראלית נוכחת בדיון ומחר תטען

תצוגה מקדימה למכירת תיקי בירקין בלונדון. המחיר מגיע למאות אלפי דולרים / צילום: Reuters, Yui Mok

ההשקעה המפתיעה שזינקה יותר מזהב בעשור האחרון

מי חשב שלקוחות נובורישים יסכימו להוכיח שהם ראויים לרכוש תיק, לחכות ברשימה המתנה אינסופית ולשלם עשרות אלפי דולרים? אלא שזה לא תיק, זה בירקין, והוא עשוי להתגלות כהשקעה הכי משתלמת בשוק

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

הנפת דגל ישראל על אדמת רפיח סימנה נקודת שבר ביחסים עם מצרים

היחסים בין ישראל לשותפה הביטחונית מצרים הגיעו לשפל תקדימי עם ההשתלטות על מעבר רפיח, צעד שבעיניים מצריות נתפס ככיבוש ● הנשיא אל־סיסי מנסה למצב את עצמו כמבוגר האחראי באזור, אך יש מחירים שהוא לא יכול לשלם

אילוסטרציה: Shutterstock

האתר שהבטיח לעשות סדר ברגולציה לעסקים עלה לאוויר, אבל לא מקיים

רשות האסדרה פרסמה מאגר הכולל רגולציות לעסקים, בהתאם להחלטת הממשלה מ-2021 ● הבעיה: המאגר לא נגיש, וכלל חלק קטן בלבד מכלל הרגולציות על עסקים

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה מעורבת בוול סטריט; נאסד"ק ו-S&P 500 סגרו שבוע רביעי רצוף בעליות

נאסד"ק ירד ב-0.1% ● הדאו ב-40,000 ובוול סטריט ג'ורנל מסבירים למה המדד הזה הוא "דינוזאור", או לפחות "פגום" ● יו"ר הפד, ג'רום פאוול חולה בקורונה ●  מניות השבבים עלו השבוע ב-5% ● מיקרוסופט תציע את מעבדי AMD ללקוחות הענן שלה, במקום אלה של אנבידיה ● בבנק אוף אמריקה ממליצים על רובין הוד ● גיימסטופ פרסמה אזהרת רווח והודיעה על גיוס הון, צללה ב-20% ● רדיט ו-OpenAI הכריזו על שיתוף פעולה, רדיט זינקה ב-10%