"תהיו עם היד על הדופק": האזהרה לישראלים שמייצאים לדרום אפריקה

ברקע עצירת היבוא מטורקיה, חברת הביטוח "אשרא" פירסמה אזהרה ליצואנים לדרא"פ • הבחירות במדינה בסוף החודש עלול לפגוע "בקשרי המסחר בין המדינות, באופן דומה למקרה של טורקיה"

משלוח יצוא בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי
משלוח יצוא בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

"אשרא", החברה הממשלתית העוסקת בביטוח יצואנים מפני סיכוני סחר חוץ, פרסמה היום (ה') אזהרה ליצואנים המוכרים מוצרים ישראלים לדרום אפריקה, זאת על רקע ההקלות בחרם הטורקי והבחירות המתקרבות בדרום אפריקה.

חדשות טובות לענף הבנייה: טורקיה אישרה לחדש אספקות לישראל
כותרות העיתונים בעולם | זעם בהולנד: אוניברסיטה העבירה שמות של ישראלים למפגינים פרו פלסטינים
בגלל המלחמה בעזה: בדנמרק מתנגדים לרכש של מערכות הגנה מישראל

על פי החברה, "הבחירות הצפויות במדינה בסוף החודש עלולות להביא לפגיעה בקשרי המסחר בין המדינות, באופן דומה למקרה של טורקיה". בחברה הממשלתית קראו ליצואנים להיערך בהתאם, "להיות עם היד על הדופק", "ולוודא שאין להם חשיפת יתר ללקוחות בדרום אפריקה ושאין כבר כעת עיכובים בתשלומים המגיעים להם".  עוד הוסיפו בחברה כי שירות הביטוח שהם נותנים יאפשר ליצואנים לקבל את כספם גם במקרה של אירוע פוליטי במסגרתו תיאסר העברת כספים לישראל.

בעוד שרק הבוקר הודיעו בטורקיה על "אישור זמני" לייצוא מוצרים טורקיים לישראל בענף הבניין, כעת עולה החשש לסיבוך בייצוא הישראלי לדרום אפריקה. היקף הסחר עם דרא"פ אמנם נמוך בהרבה מאשר זה עם טורקיה (200 מיליון דולר בייצוא ו-150 מיליון דולר ביבוא, לעומת מיליארדים בסחר עם טורקיה), אך היצוא מרוכז בתחומי התעשייה, הכימיקלים והחקלאות.

אי יציבות פוליטית בדאר"פ

החשש של אשרא נובע מאי היציבות הפוליטית בדרום אפריקה. מאז הפלת משטר האפרטהייד ב-1994, שולטת בדרום אפריקה מפלגה אחת בלבד: הקונגרס הלאומי האפריקאי (ANC), מפלגתו של נלסון מנדלה. עם זאת, מדיניותה נחשבת בעייתית מאוד ברמה הכלכלית, ודרום אפריקה מתקשה לצמוח וסובלת מבעיות רבות כולל מחסורים במים ופשיעה אלימה נרחבת.

ב-29  במאי, צפויות להתקיים בדרא"פ בחירות כלליות, ומפלגת השלטון עשויה לאבד חלק ניכר מכוחה, ואולי אפילו לאבד את השלטון כליל לטובת האופוזיציה. מהסקרים האחרונים במדינה עולה, שה-ANC צפויה לאבד את הרוב המוחלט שלה בפרלמנט, אך עדיין להישאר המפלגה הגדולה ביותר - מה שעלול ליצור תהפוכות פוליטיות ואי יציבות. על פי אשרא "גורמים שונים מעריכים כי התנהלותה העויינת של ממשלת דרום אפריקה נגד ישראל ובמיוחד העתירה שהגישה להאג נובעת, בין השאר, מחשש זה ומתוך רצון להסיט את הדיון מהמצב הכלכלי והחברתי במדינה".