למרות הפסקת המסחר: ישראל החזירה דיפלומטים לשגרירות באנקרה

בחודש האחרון החלה ישראל להחזיר דיפלומטים ישראלים לטורקיה • זאת למרות התקררות היחסים בין המדינות, והחלטת אנקרה להפסיק את הסחר עם ישראל עד להפסקת אש בעזה • מה עומד מאחורי ההחלטה הישראלית?

איסטנבול / צילום: Shutterstock
איסטנבול / צילום: Shutterstock

ישראל החלה לפני כחודש להחזיר דיפלומטים לטורקיה, על אף המשבר בין המדינות. כך לפי גורם במשרד החוץ, שציין כי אותם הדיפלומטים לא שבו להצבה קבועה במשרדיהם באנקרה, אלא טסים לתקופות קצרות וחוזרים ארצה.

כפי שפורסם בגלובס לפני כשבועיים, עוד בטרם הצעדים החריפים של טורקיה בתחום הסחר נגד ישראל, אנקרה פנתה לישראל כדי שזו תשיב את השגרירים לטורקיה. הם לא ציינו אם בכוונתם בהכרח לשגרירה אירית ליליאן שנמצאת בימים אלה בישראל. בירושלים סירבו, והטורקים איימו כי יורידו את דרג היחסים. לאחר מכן טורקיה הכריזה על הפסקת הסחר עם ישראל עד תום המלחמה ברצועת עזה. ישראל נעתרה במידה מסויימת, והדיפלומטים הישראלים מדלגים בין ישראל לבין טורקיה.

בכיר ישראלי אמר היום (ב') לאתר "מידל איסט איי", כי "בגלל שהעזיבה הישראלית נבעה משיקולים ביטחוניים, ישראל מנסה להחזיר בהדרגה את הדיפלומטים". לאורך חצי השנה האחרונה השגרירה ליליאן נמצאת בישראל, ואילו מקבילה הטורקי שאקיר אוזקן טורונלר נמצא בטורקיה לטובת "התייעצויות". "למרות היחסים המתוחים בין המדינות, נעשה כמיטב יכולתנו תוך התחשבות בסיכונים", אמר הבכיר הישראלי למידל איסט איי. "בעקבות כך, החזרת הדיפלומטים תהיה מדורגת".

מה עומד מאחורי הצעד הישראלי?

זהו צעד ישראלי חריג בצל השפה הקשה מאוד של שר החוץ ישראל כ"ץ כלפי נשיא טורקיה רג'פ טאייפ ארדואן, והתגובות של אנקרה. "ארדואן נסוג וביטל רבות ממגבלות הסחר, והלקח הוא ברור: אסור להיכנע לאיומים של דיקטטור, וחייבים לייצר אלטרנטיבות ולא להיות תלויים באיש האחים המוסלמים שבכל רגע יכול לעצור את הכל", מסר השר ישראל כ"ץ, לאחר שבבוקר יום חמישי הפיץ משרד המסחר הטורקי מסמך פנימי שמתיר באופן זמני ייצוא חלקי מחודש לישראל.

אולם, התגובה הזו והדיווחים בישראל הובילו להכחשה ונסיגה טורקית מהצעד. "הצהרות שר החוץ הישראלי הן לחלוטין בדיוניות", טען שר המסחר הטורקי עומר בולאט. "אנחנו עומדים מאחורי ההחלטה שלנו בנוגע לסחר עם ישראל. ההחלטה תישאר בתוקף עד שתהיה הפסקת אש קבועה ולא יהיו מגבלות בהעברת הסיוע ההומניטרי".

לא מן הנמנע כי הצעד הישראלי נובע מהרצון לפייס את טורקיה, וייתכן שאף למצוא את הדרך שבה היא תחדש את המסחר גם בפועל. ביום רביעי שעבר הגיעו לפגישה באנקרה עם סגנו של השר בולאט בכירים בלשכת המסחר טורקיה־ישראל בדרישה כי ימצאו את הדרך להקל על האמברגו נגד ישראל שגם פוגע ביצואני הטורקים מאוד. הלחץ של התעשיינים הטורקים על הממשל כבד, חלקם מקורבים של ארדואן, ועל כן יכול להיווצר מצב שגם הלחץ שלהם ישפיע.