הזרים חוששים, והחברות הישראליות בדרך להשתלט על הרכבת הקלה

הוועדה לצמצום הריכוזיות המליצה לאפשר את השתתפותן של אלקטרה ושפיר במכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול של הרכבת הקלה • מנגד, חברות בינלאומיות חוששות לגשת למכרז על רקע אי הוודאות הביטחונית והכלכלית בישראל

הרכבת הקלה, הקו האדום / צילום: יוסי כהן
הרכבת הקלה, הקו האדום / צילום: יוסי כהן

הזרים חוששים להגיע לישראל ואלקטרה ושפיר צועדות לזכייה במכרזי ההפעלה של קווי הרכבת הקלה שאותם גם יקימו בגוש דן. הוועדה לצמצום הריכוזיות המליצה היום לאפשר את השתתפותן של אלקטרה ושפיר במכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול של הרכבת הקלה בגוש דן, וזאת לאחר שכל אחת מהחברות האלו מקימה בהתאמה את הקווים הירוק והסגול. 

"זו גם ציונות וגם משתלם לבעלי הבתים": עורכת הדין שמפקיעה נכסים לטובת תוואי המטרו
פרשנות | המוסד רוצה תחנת רכבת, ומשרד התחבורה שוכח את השיקולים המקצועיים

כך, הקו הירוק, מוקם על ידי קבוצה בה חברה אלקטרה, יחבר בין חולון וראשון לציון בדרום דרך תל-אביב ועד הרצליה בצפון. הקו הסגול, המוקם על ידי קבוצת שפיר-CAF, יחבר את החלקים המזרחיים של המטרופולין (יהוד-מונוסון, אור יהודה וגבעת שמואל), דרך רמת גן וגבעתיים ועד למרכז תל-אביב. המועד להגשת הצעות במכרז ההפעלה הוא 19 ביוני 2026 ונדחה מספר פעמים מאז תחילת המלחמה. 

נת"ע נדרשת לשקול שיקולי ריכוזיות

"קבוצת אלקטרה וקבוצת שפיר הן גורמים ריכוזיים הצפויים להשתתף במכרז. משכך ובהתאם לחוק הריכוזיות, נדרשת נת"ע לשקול שיקולי ריכוזיות כלל-משקית ולהיוועץ עם ועדת הריכוזיות", נמסר מהוועדה שקבעה כי שתי החברות בעלות פעילות נרחבת בענפי משק שונים בישראל ובעלי ריכוזיות כלל-משקית גבוהה. "אולם, נוכח חשיבותו של המכרז למשק ולרווחת הציבור, לאור ניסיונן המשמעותי של אלקטרה ושפיר בהקמת פרויקטים מורכבים של תשתיות תחבורה ובפרט בתחום הרכבות הקלות, וכן יתרונות תפעוליים בממשק שבין הקמת הקווים, הפעלתם ותחזוקתם, והחשש שגורמים זרים שהתמודדו במכרזים דומים בעבר לא יתמודדו במכרז לאור המצב הביטחוני בישראל, ממליצה ועדת הריכוזיות פה אחד שלא למנוע את השתתפותן של אלקטרה ושפיר במכרז". 

החשש שגורמים זרים לא ישתתפו במכרז הוא חשש מוצק. בגלובס נחשף כי במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את המכרז וזאת בעקבות חשש של חברות זרות להיכנס לפרויקטים של תשתית בישראל.

המכרז נחשב לחריג, שכן בדרך כלל במכרזי PPP בשיתוף המגזר הפרטי, נהוג לקשור את ההקמה, התחזוקה וההפעלה יחד. ואולם, בהליך להקמת הקווים הירוק והסגול ההפעלה הופרדה מהאחזקה ומההקמה, באופן שמוסיף עלויות נרחבות וקשיי אינטגרציה, וכן פתח לתביעות שונות וגלגול אחריות בין המפעיל ובין המקים והמתחזק. 

החברות הבינלאומיות חוששות על רקע אי הוודאות הביטחונית

בכל אופן, הליך הגשת ההצעות למכרז אמור היה להסתיים בתחילת השנה, אלא שבעקבות המלחמה בנת"ע דחו מפעם לפעם את המועד להגשת ההצעות. ואולם, חברות בינלאומיות חוששות לגשת למכרז על רקע אי הוודאות הביטחונית והכלכלית בישראל, עד כדי כך שבמשרדי הממשלה החלו לשקול את ביטולו - בייחוד לנוכח סירובה של נת"ע לאפשר דחיות משמעותיות נוספות.

הוועדה מנמקת את החלטה בחשש שגורמים זרים לא יתמודדו לאור המצב הביטחוני בישראל, אך בנת"ע סירבו להעניק הארכות משמעותיות בהגשת ההצעות כדי לנסות ולשכנען. במקום זאת, החלטת הוועדה המבוססת על החשש שחברות זרות לא יתמודדו - דווקא מחזקת את החברות שממילא יש להן יתרון מובנה בזכייה שכן הן גם החברות שיבנו ויתחזקו את הקו ולכן יוכלו לחסוך עלויות אינטגרציה שונות (או כפי שהוועדה ניסחה זאת "יתרונות תפעוליים בממשק שבין הקמת הקווים, הפעלתם ותחזוקתם"). בנת"ע אף ריככו סעיף במכרז שקבע תחילה איסור תביעות נגד נת"ע במידה שבמכרז ההפעלה תזכה חברה שגם מקימה ומתחזקת את הקו. יחד עם זאת, רשות התחרות קבעה כי החברה שתפעיל את הקו לא תוכל להפעיל קווים מתחרים באמצעי תחבורה ציבורית אחרים, באופן שעתיד להשפיע על חברת דן החברה בקבוצת אלקטרה. 

עוד הוסיפה הוועדה כי "האיזון שבין החששות מתחום הריכוזיות הכלל-משקית כתוצאה מזכייה אפשרית של אחת משתי קבוצות אלו במכרז, לבין שיקולים של רווחת הצרכנים שעשוי ליהנות מהצעות תחרותיות של קבוצות אלו שהן מהמנוסות בישראל בתחום מסילות הברזל המקומיות, הוביל להמלצת ועדת הריכוזיות שיש לאפשר את התמודדות שפיר ואלקטרה במכרז והיתרונות שבהתמודדותן גוברים על החששות מהגדלת ריכוזיותן הכלל-משקית, ככל שמי מהן תזכה במכרז". חברי ועדת הריכוזיות הם: מיכל כהן, יו"ר הוועדה והממונה על התחרות, עו"ד שלומי הייזלר, מנכ"ל משרד האוצר, ופרופ' אבי שמחון, ראש המועצה הלאומית לכלכלה.