מפעילות גרעינית ועד טילים בליסטיים: הכירו את הנשיא הזמני של איראן

כאשר נשיא מת או אינו כשיר למלא את תפקידו, החוק באיראן קובע כי ממלא מקומו יהיה הסגן הראשון • עם מותו של איברהים ראיסי מונה סגנו הראשון מוחמד מוחבר • בחירות לנשיאות יש לקיים תוך פרק זמן מקסימלי של 50 יום

מוחמד מוחבר, צפוי להיות ממלא מקום הנשיא באיראן / צילום: Reuters, Pacific Press
מוחמד מוחבר, צפוי להיות ממלא מקום הנשיא באיראן / צילום: Reuters, Pacific Press

לאחר מותו של נשיא איראן איברהים ראיסי בהתרסקות מסוק אתמול (א') באזרבייג'ן, המדינה זקוקה לנשיא חדש - וכעת ימלא את התפקיד באופן זמני מוחמד מוחבר, הסגן הראשון של ראיסי. 

איראן דיווחה רשמית: הנשיא ראיסי נהרג בהתרסקות מסוק
פרשנות | הודו בדרך לאיראן, ואומרת לארה"ב וכנראה גם לישראל: זה לא עניינכן
קיצוני אפילו במונחים של איראן וכזה ששלח אלפים למותם. הכירו את הנשיא שנהרג בהתרסקות מסוק

על פי החוקה של הרפובליקה האיסלאמית, אם נשיא מת או אינו כשיר למלא את תפקידו, ממלא מקומו הינו הסגן הראשון שלו והאישור הסופי למינוי הוא של המנהיג העליון. במקרה הנוכחי ממלא המקום הזמני לתקופה של 50 יום הוא כאמור מוחמד מוחבר, 68, והוא יהיה חלק ממועצה בת שלושה אנשים, יחד עם יו"ר הפרלמנט וראש מערכת המשפט, שתארגן את הבחירות החדשות לנשיאות.

מוחבר אינו מעיד על עצמו כאיש דת והוא נמנה על המועצה האיראנית לאבטחת האינטרסים של המשטר. במגוון התפקידים שמילא עד היום נרשם גם מינויו כסגן מושל המחוז של חוזיסטן.

בשלב הבא על פי החוקה, מועצה המורכבת מסגן הנשיא הראשון, יו"ר הפרלמנט וראש הרשות השופטת, מחויבת להסדיר בחירות לתפקיד הנשיא חדש, כאמור תוך פרק זמן מקסימלי של 50 יום.

נחשב למקורב למנהיג העליון

מוחבר שנולד ב-1 בספטמבר 1955, נחשב למקורב למנהיג העליון עלי חמינאי. מסקירת הפעילות שלו עולה כי הוא היה חלק מצוות של פקידות איראנית שביקרו במוסקבה באוקטובר 2023 ואשר סיפקה בעקבות הביקור טילי קרקע-קרקע ועוד מל"טים לצבא רוסיה, כך על פי דיווח ברויטרס. הצוות כלל גם שני בכירים ממשמרות המהפכה של איראן ופקיד מהמועצה העליונה לביטחון לאומי.

נשיא איראן איברהים ראיסי שנהרג בתאונת מסוק / צילום: Reuters
 נשיא איראן איברהים ראיסי שנהרג בתאונת מסוק / צילום: Reuters

בשנת 2013, האיחוד האירופי כלל את מוחבר ברשימת אנשים וגופים שעליו הטיל סנקציות בגין מעורבות ב"פעילות גרעינית וטילים בליסטיים". שנתיים לאחר מכן, אותו איחוד אירופי הסיר אותו מהרשימה.

בהיבט הכלכלי היה מוחבר בעבר ראש "סטאד" (Setad), קרן השקעות הקשורה למנהיג העליון. ב-2013, משרד האוצר האמריקני הוסיף את סטאד ו-37 חברות שעליהן פיקחה לרשימה של ישויות שהוטלו עליה סנקציות. סטאד, ששמה המלא הוא Setad Ejraiye Farmane Hazrate Emam, "המטה לביצוע מסדר האימאם", הוקם על פי צו שהוציא מייסד הרפובליקה האסלאמית, קודמו של עלי חמינאי, האייתוללה רוחאללה חומייני. המטה הורה למכור ולנהל נכסים שננטשו כביכול בשנים הכאוטיות שלאחר המהפכה האסלאמית של 1979 ולתעל את עיקר ההכנסות לצדקה.

רק לאחרונה נערכו באיראן הבחירות למג'לס (הפרלמנט) ולמועצת המומחים, שתבחר את מחליפו של המנהיג העליון עלי חמינאי. המינוי של ראיסי, אשר נבחר לכהונה כנשיא בשנת 2021, הייתה אמורה להסתיים על פי לוח הזמנים המתוכנן בשנת 2025, אז היו מתקיימות בחירות חדשות לתפקיד, שכעת ניתן לצפות שיתקיימו בתחילת יולי.